To może być koniec darmowego Facebooka. Firma po cichu wycofuje się z ważnej deklaracji

Katarzyna Florencka
Nie nagłaśniając tego zbytnio, Facebook zmienił ostatnio hasło zachęcające do rejestracji na stronie głównej. Usunął z niego informację o tym, że rejestracja zawsze będzie darmowa.
Nowe hasło zachęcające do rejestracji na Facebooku nie obiecuje już, że będzie on zawsze darmowy. Fot. Flickr.com/ Anthony Quintano / CC BY 2.0
Zmianę zauważyła hiszpańska redakcja Business Insider. Zamiast "To jest (i zawsze będzie) darmowe!" hasło głosi teraz "To szybkie i proste".
Przed i poFot. zrzut ekranu z Facebook.pl i Wayback Machine

Dane to forma płatności
Jak pisze Business Insider, zmiana ta może być reakcją na przyjętą w maju przez Parlament Europejski dyrektywę, w której wymiana danych osobowych użytkowników została uznana za formę płatności.

- Chociaż oryginalny slogan Facebooka brzmiał: "To jest (i zawsze będzie) darmowe!", to przeczyły temu warunki serwisu. W Polityce Platformy, w sekcji 7 (Rzeczy, które powinieneś wiedzieć), klauzula 11. ostrzega: "Nie gwarantujemy, że Platforma zawsze będzie darmowa" - zauważa serwis. Możliwe też serwis wprowadzi jakieś dodatkowe opłaty.


Drakońska kara dla Facebooka za wyciek danych
Amerykański sąd orzekł niedawno, że Facebook nielegalnie gromadził dane milionów użytkowników, korzystając z funkcji rozpoznawania twarzy. Teraz serwis społecznościowy może zapłacić nawet 35 mld dolarów kary.

Jeszcze wcześniej Facebook zgodził się zapłacić 5 mld dolarów kary za wyciek danych do firmy, która używała ich potem w kampanii prezydenckiej Donalda Trumpa. Suma wydaje się spora, ale w rzeczywistości Facebook sam wynegocjował jej wysokość. 5 mld dolarów to miesięczne przychody tej firmy.