Jeśli masz auto tej marki, możesz się martwić. Wiemy, które samochody najczęściej kradną w Polsce

Marcin Długosz
W zeszłym roku w Polsce skradzionych zostało ponad 13,5 tys. samochodów, najwięcej z nich w Warszawie – można dowiedzieć się z ujawnionych właśnie statystyk Komendy Głównej Policji. Które marki samochodów są najbardziej narażone na zostanie łupem złodziejów?
W 2018 r. w Warszawie najchętniej kradziono Toyotę. Fot. Grzegorz Bukała / Agencja Gazeta
Jak pisze portal dziennik.pl, w Warszawie i okolicach w ubiegłym roku zniknęło ponad 3,5 tys. aut (liczone są tutaj zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki i dostawczaki).

Najczęściej kradzioną marką samochodu w stolicy jest Toyota: zniknęło jej łącznie 786 sztuk. Druga w kolejności jest Mazda (357 sztuk), a na trzecim miejscu: Hyundai (208 sztuk).

Powody do zmartwienia mają także mieszkańcy województwa śląskiego. W 2018 r. ukradziono tam prawie 1,5 tys. pojazdów, a najpopularniejsze wśród złodziejów były: Audi (186 sztuk), Volkswageny (155 sztuk) i BMW (145 sztuk).


Podium zamyka Dolny Śląsk, gdzie zniknęło trochę ponad 1,4 tys. samochodów. Preferencje złodziejów co do marek są takie same jak w Katowicach: prym wiedzie Audi (216 sztuk.), za nim są Volkswageny (172 sztuki) i BMW (134 sztuki).

Kradzieże samochodów w Polsce
Dostęp bezkluczykowy do samochodu to w nowych autach w zasadzie już standard. W chwili kiedy kierowca dotyka drzwi, auto porozumiewa się radiowo z kluczykiem znajdującym się w kieszeni kierowcy. Tymczasem z pięciu najchętniej kupowanych przez Brytyjczyków samochodów, które umożliwiają dostęp bezkluczykowy, tylko jeden jest zabezpieczony przed kradzieżą.

W Polsce wcale nie jest lepiej. Choć liczba kradzionych aut z roku na rok spada wraz z uszczelnieniem granic (auta nie da się już tak łatwo przewieźć za wschodnią granicę, zostaje rozbiór na części), ale kradzież samochodów nadal jest powszechnym zjawiskiem.

– Jeśli nie chcesz, żeby twój samochód skradziono, kup sobie taki, którego złodzieje po prostu nie wezmą – radzi emerytowany policjant, w latach 90. członek elitarnej grupy walczącej ze złodziejami samochodów. Walczącej dosłownie – wtedy jeszcze na ulicach stolicy regularnie odbywały się pościgi, strzelaniny, byli ranni i zabici.