Nowe przepisy weszły w życie. Oto co musisz zrobić, żeby uniknąć 500 zł mandatu

Jakub Tomaszewski
W miniony piątek weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o „Prawo o ruchu drogowym”. Na ich mocy obowiązkowy stał się korytarz życia na autostradzie oraz jazda na tzw. suwak. Co zmiany oznaczają w praktyce i jak zachować się w korku na autostradzie?
Jazda na suwak w praktyce. Nowe przepisy weszły w życie Flickr/lorenz.markus97/CC BY 2.0
Najpierw przyjrzyjmy się jeździe na suwak, bo tutaj chyba pojawia się więcej wątpliwości. Do tej pory wpuszczenie kierowcy, któremu kończył się pas było jedynie zaleceniem. Od 6 grudnia jest obowiązkiem równym z ustąpieniem pierwszeństwa.

Kierowca dojeżdżający do końca i zmieniając dotychczasowy pas ruchu, ma pierwszeństwo przed pojazdem kontynuującym jazdę tym samym pasem. W przypadku zbiegu dwóch kończących się pasów rozdzielonych tym, po którym jazda ma być kontynuowana, pierwszeństwo ma pojazd z prawej strony, następnie z lewej. Ostatni przejeżdża środkowy.


To koniec samozwańczych szeryfów
Nowa regulacja ma zastosowanie w trakcie jazdy w korku, czyli przy istotnej redukcji prędkości względem maksymalnej dopuszczalnej. Tym samym nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi włączającego się do ruchu z pasa rozbiegowego, na drodze bez zatoru. To samo tyczy się sytuacji, kiedy spowolnienie występuje wyłącznie na kończącym się pasie.

To długo oczekiwany przez wielu kierowców przepis. Niejeden z nas bowiem został pewnie kiedyś zablokowany przez tak zwanego szeryfa, który - najczęściej dużym autem - zablokował możliwość wykorzystania całej jezdni innym uczestnikom ruchu. Widok „stróża prawa” z TIR-a zajmującego dwa pasy ruchu nie należy przecież na naszych drogach do rzadkości.

Drugi przepis, dotyczy korytarza życia i podobnie, jak powyższy ma zastosowanie do sytuacji zatoru drogowego. Ustawodawca nałożył na kierujących pojazdami obowiązek ustawienia się blisko krawędzi jezdni na drogach o dwóch pasach ruchu. Jadący prawym pasem do prawej, lewym do lewej. W przypadku jezdni z większa ilością pasów, ci ze skrajnie lewego, winni zjechać do lewej krawędzi, natomiast na pozostałych do prawej.

W innym wypadku, niż na wyraźne wskazanie policji, nie wolno korytarzem życia przejeżdżać pojazdom nieuprzywilejowanym. Tak do przodu, jak i pod prąd. Kara przewidziana za nieutworzenie korytarza życia, a tym samym blokowanie przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, wynosi 500 złotych.