Wystarczyły trzy lata. Z Polski zniknęło aż 7 tysięcy małych sklepów

Patrycja Wszeborowska
Jeszcze w 2017 roku na polskim rynku znajdowało się 7 tysięcy więcej sklepów. Dziś ich liczba drastycznie zmalała – na koniec 2019 roku w Polsce było ok. 102 tys. placówek. Gros zredukowanej grupy stanową najmniejsze sklepy spożywcze o powierzchni poniżej 100 mkw. W tym samym czasie supermarkety i dyskonty znacznie urosły w siłę.
Liczba małych sklepów w ciągu ostatnich trzech lat znacznie zmalała. Wzrosła za to liczba supermarketów i dyskontów. Fot. Adam Stępień / Agencja Gazeta
Znikają małe sklepy
Porównania obecnego stanu polskiego rynku detalicznego z tym sprzed 2017 roku dokonała firma Nielsen. Według jej badań „Universe Update”, które przywołuje portal wiadomoscihandlowe.pl, wśród struktur FMCG najszybciej znikały małe placówki handlowe, których liczba spadła z 35418 w 2017 roku do 30463 na koniec roku 2019.

Sporo ubyło również średnich sklepów, których liczba w ciągu tych trzech lat zmniejszyła się z 27265 do 25914. W tym samym czasie liczba dużych sklepów spożywczych spadła z 7152 do 7074. W latach 2017-2019 z rynku ubyło również ponad 1800 kiosków, 235 sklepów z tytoniem oraz 11 hipermarketów.


Wygrani - dyskonty i stacje paliw
W siłę za to rosną supermarkety i dyskonty. Jak wynika z badań ich liczba wzrosła kolejno z 3690 do 4148 i z 3849 do 4140. Urosła także liczba stacji paliw, lecz ledwie symbolicznie - o około 20 placówek.

– Współczesny polski shopper stawia wysokie wymagania. Oczekuje dobrze przygotowanej oferty, szerokiego wyboru, atrakcyjnych promocji i jednocześnie to wszystko ma być na wyciągnięcie ręki – blisko, szybko i wygodnie. Analizy wyraźnie wskazują związek pomiędzy zaspokajaniem tych potrzeb a trendem liczebności poszczególnych kanałów. Rośnie liczba dyskontów i supermarketów przy jednoczesnym spadku numeryki sklepów małych (poniżej 40 mkw.) oraz średnich (41-100 mkw.) – komentuje dla portalu Marcin Cyganiak, dyrektor handlowy Nielsen Connect w Polsce.

Na spadek liczby małych sklepów i wzrost placówek typu supermarket oraz dyskontów mógł mieć wpływ wprowadzony w marcu 2018 roku zakaz handlu w niedziele, co podejrzewa część ekonomistów. GUS w połowie ubiegłego roku podał dane dotyczące handlu detalicznego. Według nich w ciągu roku zamknięto aż 27 tysięcy firm z branży handlu detalicznego. W samym maju zniknęło ich 828.