Odwołali ci lot przez koronawirusa? Oto do czego masz prawo jako pasażer
Epidemia koronawirusa wprowadziła w europejskim transporcie niesamowity chaos. Loty są odwoływane, granice zamykane – ale Komisja Europejska przypomina, że pasażerom nadal przysługują konkretne prawa. Nadzwyczajnie okoliczności oznaczają jednak, że na niektóre zapisy nie można się w tym momencie powoływać.
Koronawirus: prawa pasażerów
Linie lotnicze, które odwołały lot z powodu epidemii koronawirusa zobowiązane są do zaoferowania pasażerowi wyboru spośród poniższych możliwości:- zwrotu kosztów biletu;
- zaoferowania alternatywnego połączenia;
- zaoferowania późniejszego terminu dogodnego dla pasażera.
Jeśli pasażer sam zdecyduje się na rezygnację z biletu, zwrot pieniędzy zależy od rodzaju biletu, jaki wykupił i wewnętrznych zasad linii lotniczej.
Odszkodowanie za lot odwołany przez koronawirusa
Ponieważ jednak pandemia koronawirusa spowodowała "nadzwyczajne", czyli niezależne od linii lotniczej okoliczności, pasażerowie nie mogą powoływać się na niektóre prawa. Chodzi tutaj np. o prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu w terminie krótszym niż dwa tygodnie od daty wylotu.Branża lotnicza podczas koronawirusa
Rozprzestrzenianie się wirusa powodującego Covid-19 dało ostro popalić liniom lotniczym. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA oszacowało, że pozamykane granice oraz ograniczenia i zakazy podróżowania mogą spowodować ponad 113 mld dolarów strat dla całej branży. Kilka dni później zdano sobie sprawę, że liczby te są niedoszacowane i zbyt niskie.Tragicznej sytuacji przewoźników lotniczych dowodzi sytuacja Ryanaira. Linia lotnicza w opublikowanej dla klientów informacji zaznaczyła, że przez ograniczenia rządowe jej rozkłady lotów zostały poważnie zakłócone.