Polacy lubią próbować nowości. Oto najbardziej innowacyjne produkty spożywcze
Wódka Soplica na bazie cytryny, piwo Somersby mango i limonka, kawa Jacobs Barista Edition to najbardziej innowacyjne produkty FMCG w Polsce wg raportu Nielsena “Breakthrough Innovation Poland 2019”. Konsumenci wciąż oczekują od producentów wprowadzania nowych produktów.
Lubimy nowości
Polacy są otwarci i lubią testować nowości. Z badania Nielsen BASES wynika, że widząc nowy produkt 3/4 z nas deklaruje, że rozważa jego zakup, jeśli produkt nam opowiada, a 20 proc. zawsze kupuje, ponieważ lubi próbować nowości.Jednak wprowadzenie i utrzymanie na rynku nowych produktów nie jest wcale łatwe. Patrząc na liczbę nowych kodów EAN pojawiających się bazach Nielsena w poszczególnych latach, widać, że liczba nowych produktów wprowadzanych na polskim rynku sukcesywnie spadała i wynosiła odpowiednio 28 proc. w 2017 r., 22 proc. w 2018 r. oraz 18 proc. w 2019 r.
Ale trzeba też pamiętać, że większość nowych produktów nie wytrzymuje na półkach sklepowych nawet roku, bo udane wprowadzenie innowacji na rynek jest procesem złożonym, a opracowanie i aktywacja nowych produktów jest jednym z trudniejszych zadań stojących przed producentami.
“Breakthrough Innovation Poland 2019”
Laureatami tegorocznej edycji konkursu zostały: wódka Soplica na bazie cytryny (malina, mięta, pigwa), piwo Somersby mango i limonka, kawa Jacobs Barista Edition, napój Tymbark mango mięta, słodycze Choco Fresh, przekąski Lajkonik Wypiekarnia Bajgle i Paluchy, produkty kulinarne Łowicz Kaszotto i Risotto.Nagrodzono także nabiał Activia z nasionami Chia, produkty mrożone i chłodzone Dr. Oetker Feliciana Speciale i Pollo Ricotta, lody Kinder i Kinder Bueno, sałatki makaronowe Lisner Al Dente, kosmetyki kolorowe Bourjois Always Fabulous, kapsułki do prania Persil Discs 4-in-1, pastę do zębów Colgate Advanced White Charcoal i Max White Charcoal i chusteczki nawilżane Pampers Aqua Pure.
Pamiętać o trendach
Marek Rudek, Innovation Business Partner w Nielsen BASES mówi, że w tym roku największe innowacje zaliczają się do największych kategorii pod względem wartości sprzedaży, czyli m.in. alkohole mocne i piwo, które uplasowały się na czele raportu.Z kolei przykład marki Activia czy Colgate udowadnia, że dobre innowacje otwierają szerokie pole do budowy portfolio produktów. Kolejne wnioski to takie, że moda nie omija innowacji i rok 2019 r. pod względem smaków należał do mango, co wykorzystały marki Somersby i Tymbark.
– Warto też pamiętać o aktualnych trendach, np. convenience, które dostrzegły marki Łowicz, Dr. Oetker i Lisner. Nie do przecenienia jest również angażowanie konsumentów do współtworzenia nowych produktów, zarówno na etapie ich rozwoju, jak i wprowadzenia na rynek, jak miało to miejsce w przypadku marek Persil oraz Bourjois – ocenia Rudek.