Oszuści ukradli ci pieniądze? Banki umywają ręce. "To jest pańska wina"

Katarzyna Florencka
Padliście ofiarą internetowych wyłudzaczy? Niestety, o ile nie złapie ich policja, macie niewielkie szanse na odzyskanie swoich pieniędzy. Banki zdecydowanie odmawiają pomocy – jak twierdzą, jest to wyłącznie wina osób oszukanych.
Banki nie biorą odpowiedzialności za to, że ich klient padł ofiarą internetowych oszustów. 123rf.com

Kradzież pieniędzy z konta

W ostatnich miesiącach Polskę zalała fala oszustów internetowych, na które łapią się nawet osoby zazwyczaj bezproblemowo poruszające się po internecie. Banki uważają jednak, że robią wystarczająco dużo, aby podnosić świadomość swoich klientów – i absolutnie nie jest ich winą to, że komuś z powodu phishingu zniknęło z konta wiele tysięcy złotych.

– Wielokrotnie powtarzamy, że dane do uwierzytelniania transakcji płatniczych należą wyłącznie do wiadomości tego klienta, który jest ich właścicielem. Jednocześnie mogą być podane tylko i wyłącznie bankowi – stwierdził w rozmowie z serwisem money.pl Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.
Czytaj także: Dane milionów Polaków wyciekły z Facebooka. Tak sprawdzisz, czy jesteś zagrożony
Zaapelował przy tym o zachowanie w internecie "szczególnej ostrożności" – gdyż banki nie zamierzają zwracać pieniędzy ofiarom oszustów.


– Jeśli udzielił pan informacji polegających na przekazaniu kodów, które chociażby mogą świadczyć o uwierzytelnieniu pańskiej transakcji, to wina leży po pańskiej stronie – powiedział Kiciński dziennikarzowi prowadzącemu wywiad.

Oszustwa na OLX

Tymczasem niezwykle popularna platforma OLX ma od jakiegoś czasu spory problem z phishingiem. Od kilku miesięcy oszuści zaczęli dodatkowo wplątywać w swój proceder jeszcze inPost.

Zjawisko phishingu faktycznie od pół roku przybrało na sile, użytkownicy naszego serwisu są na nie – niestety – tak samo narażeni, jak osoby korzystające z płatności kartą w internecie, a także z usług kurierskich czy z bankowości elektronicznej – przyznał w rozmowie z INNPoland Paweł Świderski, head of operations OLX.

OLX zauważa, że jeśli kupujący wywołuje presję i bardzo zależy mu na tym, aby przyspieszyć proces płatności, to trzeba wówczas zwrócić uwagę na parę aspektów:

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl