Na kontach zalegają miliony. Bank może być ci dłużny pieniądze, a ty nawet o tym nie wiesz
Rozliczyłeś swój kredyt przed terminem? Teraz bank ma obowiązek rozliczyć się z tobą - z części pobranej prowizji. Tyle że nie zawsze pamięta, by cię o tym poinformować.
Rozliczenie prowizji kredytu
Zgodnie z treścią art. 52 ustawy o kredycie konsumenckim kredytodawca jest zobowiązany do rozliczenia z konsumentem kredytu w terminie 14 dni od dnia dokonania wcześniejszej spłaty kredytu. To pod warunkiem, że konsument spłacił kredyt w całości. KNF podkreśla, że w przypadku rozliczenia chodzi nie tylko o bilans należności, ale również zwrot środków należnych konsumentowi - w postaci przelewu na jego (lub wskazany przez niego) rachunek bankowy.
Jak wynika z ustaleń Komisji - tak się jednak nie dzieje. W wielu przypadkach, w sytuacji gdy kredytobiorca nie posiada rachunku płatniczego w danym banku, środki te po prostu zalegają na rachunku technicznym przeznaczonym do obsługi kredytu.Użyte w art. 52 ukk pojęcie rozliczenia powinno być rozumiane w kategoriach prawnych jako spełnienie świadczenia, do którego zobowiązany jest kredytodawca, nie zaś wyłącznie rozliczenie rachunkowe.
Utrudniony kontakt z klientem
Większość banków próbuje w takiej sytuacji skontaktować się z klientami i poinformować ich o nadpłatach, ale robią to zwykle tylko raz – najczęściej w formie listu zwykłego adresowanego na ostatni znany bankowi adres lub wiadomości SMS. KNF stwierdził też przypadki, gdy próba kontaktu nie została podjęta w ogóle.Nie wiadomo, jaka jest kwota prowizji, oczekujących na klientów. Łącznie może chodzić o miliony złotych. W indywidualnych przypadkach to jednak często drobne kwoty - na przykład kilka złotych.
Norbert Jeziolowicz, dyrektor w Związku Banków Polskich tłumaczy, że zdobycie danych kontaktowych do klientów bywa często kłopotliwe. Banki nie mogą wymagać od kredytobiorcy, aby ten po zakończeniu umowy przesyłał im swoje dane, bo to mogłoby się nawet skończyć uznaniem takich zapisów za klauzulę niedozwoloną. To klient musi zatem wykazać się aktywnością i najlepiej samemu zgłosić do banku - czytamy w money.pl.
Nieodebrane pieniądze są zwykle przechowywane na rachunkach technicznych przez kilka lat. Potem są wpłacane na kapitał zapasowy banku.