Opanuj to, żeby pracownicy od ciebie nie uciekali. 3 sprawdzone metody udzielania feedbacku

Redakcja INNPoland
Udzielanie feedbacku to prawdziwa sztuka – w której błędy mogą skutkować nawet odejściem pracownika, sfrustrowanego nieumiejętnie przekazywanym spostrzeżeniami. Jak takiej pułapki uniknąć? Dwie ekspertki zdradzają sprawdzone sposoby na udzielanie feedbacku.
Udzielania feedbacku można się nauczyć (fot. Pexels)

Czym jest feedback?

Feedback to nie krytyczny atak, nie ocena okresowa, ale też nie tylko pochwała i spijanie sobie z dziubków – podkreśla Marta Kowalczyk-Rompała, szefowa HubHR.

Udzielanie informacji zwrotnej to proces, który pozwala regularnie oczyszczać atmosferę w pracy i usprawniać jej wykonywanie. Istotne jest, aby przekazywany był zarówno feedback pozytywny – czyli docenianie pracownika za dobre wykonywanie jego obowiązków – jak i feedback negatywny – przez który rozumiemy wskazywanie nieodpowiednich postaw i działań.

– Istnieje wiele sposobów udzielania feedbacku, ale w każdy oparty jest o te fundamenty: dobre intencje, pozytywne nastawienie do pracownika i gotowość do rozmowy w cztery oczy – dodaje Kowalczyk-Rompała.

Metody udzielania feedbacku

Jak podejść do przekazywania pracownikowi informacji zwrotnej? Istnieje na to wiele sposobów – poniżej przedstawiamy trzy z nich.

Kanapka

Musisz wyobrazić sobie, że przygotowując się do przekazania feedbacku, przygotowujesz... kanapkę. Chodzi o to, że trudną informację umieszczasz między dwiema przyjemnymi. Taki komunikat powinien mieć następującą budowę: komentarz pozytywny – komentarz negatywny – komentarz pozytywny.


"Kanapka" nadaje się do stosowania zwłaszcza przy codziennym feedbacku, informującym o pojedynczych błędach. Metoda ta ma jednak pewną wadę: kończąc rozmowę pozytywną informacją ryzykujemy rozmycie najważniejszego przekazu, czyli zwrócenia uwagi na popełnione błędy.

FUKO

Ten akronim rozwijamy do czterech elementów, na których zbudowana powinna być informacja zwrotna: Warto stosować tę metodę stale, w ustrukturyzowanym procesie feedbackowania. Pozytywnie wpływa ona na relacje i może być również wykorzystana jako narzędzie rozwiązywania konfliktów. Jest to jednak metoda trudna, która wymaga zaangażowania zarówno nadawcy, jak i odbiorcy.

Stop/Start/Continue

Jest to piękna w swojej prostocie metoda przekazywania feedbacku, która idealnie nadaje się do codziennej komunikacji. Komunikat opiera się na trzech punktach:

Jak NIE udzielać feedbacku

Samo "wykucie" sposobów udzielania feedbacku nie wystarczy jednak, jeśli traktujemy pracownika z wyższością lub nawet niechęcią.

– Nawet najlepiej dopracowany schemat nie zadziała, jeśli nie podejdziemy do pracownika po partnersku. Rozmowa nie może być tyradą menadżera przekonanego o swojej nieomylności – mówi Marta Kowalczyk-Rompała.

W swoim youtubowym programie "Pani i Pan HR" przypomina podstawowe zasady udzielania feedbacku, o których zapominają nawet najbardziej doświadczeni menadżerowie, m.in.:

Skup się na ocenie działań, zachowań i postawy. Ocenianie samego pracownika może mieć wiele niepożądanych skutków: demotywacja, wrogość, poczucie niedocenienia. Do każdej rozmowy mającej na celu przekazanie informacji zwrotnej, należy się porządnie przygotować, tak by nasz feedback był oparty na konkretnych przykładach i w efekcie doprowadził do pozytywnej zmiany.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl