Wakacje bezpieczne. Ostateczne porozumienie PAŻP i kontrolerów lotu podpisanie
Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Koniec sporu kontrolerów z PAŻP. Umowy podpisane
Spór PAŻP z polskimi kontrolerami lotu opisywaliśmy w INNPoland.pl na bieżąco. Choć momentami strony były o krok od zerwania rozmów, to sprawa ostatecznie zakończyła się porozumieniem. Oznacza to, że samoloty będą latały w zwykłym trybie i nie czeka nas paraliż polskiego nieba – pisze Next Gazeta.
PAŻP i Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego ustaliły porozumienie regulujące m.in. kwestie wynagrodzeń, kształt umów o prace czy formę wykonywania obowiązków. Jak mówią kontrolerzy "gwarantuje to pełną kontrolę polskiego nieba".
W myśl zawartego porozumienia pomiędzy Polską Agencją Żeglugi Powietrznej i Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego i w oparciu o nowy Regulamin Pracy i Regulamin Wynagradzania 8 lipca br. podpisanych zostało 181 umów z kontrolerami ruchu lotniczego. Tym samym PAŻP zachowuje ciągłość zapewnienia służb ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej
"Podpisanie umów zwieńczyło sześć miesięcy wspólnej walki o bezpieczeństwo, godność, wynagrodzenia i przyjazne warunki pracy w środowisku, które z natury jest stresogenne" – dodają przedstawiciele pracowników.
Ustalenia zawarte w porozumieniu mają być wprowadzane sukcesywnie aż do 2025 roku.
Porozumienie kontrolerów lotu
Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, strony po raz pierwszy ogłosiły porozumienie jeszcze pod koniec ubiegłego miesiąca.
"Wszystko wskazuje na to, że polscy turyści mogą być spokojni o swoje loty w wakacje. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej porozumiała się z kontrolerami lotów" – podało 29 czerwca Polskie Radio 24. Jak podaje natomiast TVN24, w porozumieniu Agencji z kontrolerami znalazły się między innymi poniższe ustalenia:
- system SPO (jednoosobowej pracy na wieżach lotnisk) tylko na małych lotniskach, kiedy jest mały ruch,
- nowe umowy o pracę, ich częścią będzie kodeks etyki,
- nowy taryfikator wynagradzania bez przekroczenia budżetu PAŻP,
- będzie wyrównanie inflacyjne za 2022 rok, ale w 2025 roku,
- powrót do pracy osób, zdaniem związkowców, bezprawnie zwolnionych.
Na czym polegał spór, który rozpoczął się jescze przed Bożym Narodzeniem? Kontrolerzy informowali, że podstawą sporu jest organizacja pracy kontrolerów ruchu lotniczego, informatorów służby informacji powietrznej oraz personelu wsparcia operacyjnego. Kontrolerom najbardziej nie podobało się obsadzanie podwójnych stanowisk jedną osobą. W efekcie zamiast dwóch kontrolerów – co jest światowym standardem – w pracy jest tylko jeden naraz. Pracownicy podali też, że z powodu "drastycznego spadku w zakresie kultury bezpieczeństwa", prowadzonego procesu zwolnień grupowych i wypowiedzeń zmieniających w połączeniu z wprowadzeniem nowych zasad wynagradzania, ponad 86 proc. pracowników APP Warszawa (służba kontroli zbliżania) oraz 81 proc. pracowników ACC Warszawa (służba kontroli obszaru) rozwiązało umowy o pracę. Z pracy planowało odejść aż 175 z 208 kontrolerów.