Kibice są wściekli. Dziesiątki skarg na przerywane mecze na platformach streamingowych

Maria Glinka
03 listopada 2022, 07:57 • 1 minuta czytania
Niezadowoleni widzowie zaczęli skarżyć się do UOKiK na przerwane mecze i zakłócenia podczas walk na platformach streamingowych. Doliczono się już kilkudziesięciu zgłoszeń. Konsumentom należy się rekompensata.
Skargi na transmisje wydarzeń sportowych na platformach streamingowych Fot. Wojciech Strozyk/REPORTER
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Zakłócenia podczas transmisji na żywo. Viaplay nawalił

Przerwany mecz czy walka to największa zmora fanów sportu. Jak się okazuje, z zakłóceniami zmagali się ostatnio widzowie platform społecznościowych.

W związku z tym prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) wszczął postępowanie w tej sprawie przeciwko Viaplay. Z kolei do Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska wystąpił z prośbą o wyjaśnienia. UOKiK chce sprawdzić, dlaczego pojawiły się problemy techniczne, które uniemożliwiały oglądanie transmisji sportowych.

Z oficjalnego komunikatu wynika, że do UOKiK trafiło w tym roku 40 skarg na Viaplay. Ta skandynawska platforma streamingowa ma w swojej ofercie nie tylko filmy czy seriale, lecz także wydarzenia sportowe transmitowane na żywo (np. mecze Premier League, Bundesligi czy gale KSW).

Na co skarżą się widzowie? Ze zgłoszeń wynika, że pojawiały się przerwy w dostępie do usługi, buforowanie transmisji, przycinanie obrazu i problemy z dźwiękiem.

W ramach postępowania wyjaśniającego UOKiK sprawdzi, czy Viaplay faktycznie oferuje "bardzo wysoką jakość streamingu", jak deklaruje na swojej stronie internetowej. To jednak niejedyny problem.

Widzowie mają prawo do rekompensaty

Ze skarg, które otrzymał UOKiK, wynika, że Viaplay miał odrzucać reklamacje i winą za przerwaną transmisję obarczał klientów. Sugerował, że komplikacje wynikały np. ze słabego połączenia internetowego, niewłaściwej przeglądarki czy korzystania z urządzenia, które nie spełnia wymogów.

Spółka, która w swoich przekazach twierdzi, że posiada "wysoką jakość streamingu" i "zapewnia najlepsze wrażenia", musi dysponować infrastrukturą, która sprosta popularności oferowanych treści. W razie wystąpienia problemów technicznych spółka powinna zrekompensować konsumentom powstałe utrudnienia. To na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność za wykonanie opłaconej przez konsumenta usługi.Tomasz ChróstnyPrezes UOKiK

Jeśli platforma pozytywnie rozpatrzyła skargę klienta, to oferowała mu wyłącznie rabat rzędu 25 proc. opłaty za subskrypcję na kolejny miesiąc korzystania z Viaplay. To również budzi wątpliwości prezesa UOKiK.

– Powtarzające się problemy z transmisjami mogą zniechęcać konsumentów do dalszego korzystania z serwisu streamingowego, proponowanie im więc, w ramach rekompensaty, zniżki na dalszy abonament, może być nieadekwatne do sytuacji. Forma naprawienia szkody powinna być ustalona stosownie do jej wartości, w sposób zaspokajający interes konsumenta i uzgodniony z nim, nie zaś arbitralnie narzucony przez spółkę – wskazuje Chróstny.

Postępowanie wyjaśniające może zakończyć się dla Viaplay niepomyślnie. UOKiK nie wyklucza postawienia zarzutów i nałożenia kary sięgającej 10 proc. obrotów.

Usterki techniczne podczas meczu Bayern-Barcelona. Można składać reklamacje

Do UOKiK dotarły także zgłoszenia od niezadowolonych konsumentów, którzy 13 września 2022 r. oglądali mecz Bayern-Barcelona na platformie Polsat Box Go. W tym dniu wiele osób postanowiło wykupić dostęp do platformy właśnie ze względu na to wydarzenie – w barwach katalońskiego klubu występuje Robert Lewandowski.

Jednak po włączeniu przekazu pojawiała się informacja, że "serwis napotkał niespodziewane problemy". W rezultacie oglądanie transmisji było niemożliwe.

Widzowie zgłosili usterki techniczne również wobec meczów angielskiej Premier League, hiszpańskiej La Ligi i europejskiej Ligii Mistrzów na platformie Canal+ Online.

Co zrobić, gdy transmisja meczu, na który czekaliśmy z niecierpliwością, była zakłócona? UOKiK daje prostą radę – reklamacja. Konsumenci mogą domagać się obniżenia ceny lub zwrotu poniesionej opłaty.

Przypomnijmy, że to nie pierwszy raz, kiedy widzowie są niezadowoleni z działania platform streamingowych. W styczniu 2022 r. konsumenci skarżyli się na słabą jakość transmisji gali KSW 66.

Czytaj także: https://innpoland.pl/184972,pokaz-swetrow-welnianych-kara-uokik