Kolej Dużych Prędkości nadciąga do Polski. Z Warszawy do Łodzi w 45 minut
- Spółka CPK podpisała umowy na zaprojektowanie pierwszego fragmentu Kolei Dużych Prędkości w Polsce
- Tym samym ruszyły prace projektowe odcinka kolejowego między Warszawą a Łodzią
- Czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (z ok. 70 minut)
Ruszają prace nad pierwszym fragmentem KDP
Jak podała spółka CPK, nowy odcinek kolejowy między Warszawą i Łodzią (bez węzła CPK) będzie częścią linii kolejowej nr 85 i tzw. szprychy nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania, całość będzie stanowić tzw. igrek.
Na pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (prędkość projektowa).
Za sprawą tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią ma skrócić się z ok. 70 minut do ok. 45 minut. Do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego czas dojazdu z Warszawy ma wynieść ok. 15 minut, a z Łodzi – ok. pół godziny.
Po wybudowaniu całego "igreka" podróż kolejowa z Poznania do Warszawy potrwa niecałe 2 godz. (zamiast obecnie ok. 3 godz.), a z Wrocławia – 1 godz. 55 min (dwa razy krócej niż dziś).
Projekt Kolei Dużych Prędkości
Projektowanie linii, która będzie liczyć ok. 140 km, zostało podzielone na trzy zadania. W ramach pierwszego stworzony zostanie plan odcinka od Warszawy do linii kolejowej nr 11 (gmina Bolimów), czyli obszaru za planowanym węzłem CPK (opracowywanym w ramach oddzielnego projektu).
Drugie obejmuje dalszy fragment linii aż do Łodzi, z kolei trzecie – sieć GSM-R, czyli radiowy system łączności na potrzeby sterowania ruchem na całym odcinku.
Łączna wartość wszystkich trzech zadań to ponad 300 mln zł netto. Ich wykonawcami będą: konsorcjum Biura Projektów "Metroprojekt" wraz z Sud Architekt Polska; konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika; Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu wraz z Biurem Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firmą FONON.
Wkraczamy w kolejny etap prac. Zakres zadań obejmuje: opracowanie dokumentacji przedprojektowej oraz projektowej wraz ze wsparciem technicznym i uzyskaniem decyzji administracyjnych, w tym projektu budowlanego, pozwolenia na budowę, zgód wodnoprawnych, decyzji lokalizacyjnej oraz opinii na temat wartości nieruchomości. Na realizację prac wykonawcy mają 17 miesięcy, a w przypadku projektowania radiowego, 3 miesiące od podpisania umów.
Rozpoczęcie przygotowawczych prac budowlanych jest zaplanowane na koniec 2023 roku, pod warunkiem uzyskania niezbędnych zezwoleń. Zasadnicze roboty budowlane na odcinku Warszawa – Łódź powinny ruszyć w 2024 roku, po uzyskaniu pozwolenia na budowę.
Pociągi do CPK
Kolej Dużych Prędkości ma pomóc w skomunikowaniu CPK pod Baranowem z resztą kraju. Projekt powstawania CPK zaplanowany jest do 2027 roku. Pierwsze łopaty mają być wbite w 2023 r., a pierwsze samoloty mają odlecieć cztery lata później. Natomiast do 2034 ma być gotowa pełna linia nowych połączeń kolejowych.
Według założeń Programu Kolejowego CPK, w kraju powstanie łącznie niemal 1,8 tys. km nowych linii kolejowych. Będzie to łącznie 12 tras kolejowych, w tym 10 prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Czytaj także: https://innpoland.pl/168917,najszybsze-pociagi-swiata-osiagaja-predkosc-ponad-500-km-h