Koniec z fałszywymi promocjami. Sklepy będą miały nowy obowiązek

Natalia Bartnik
02 grudnia 2022, 12:44 • 1 minuta czytania
W czwartek Sejm poparł nowelizację ustawy dotyczącej praw konsumenta z poprawkami Senatu. Będzie chroniła praw konsumenta m.in. poprzez wprowadzenie obowiązku dodawania do każdego ogłoszenia informacji o najniższej cenie produktu lub usługi.
Sklepy będą musiały informować konsumentów o najniższej cenie Fot. WOJCIECH STROZYK/REPORTER
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta

W czwartek Sejm przyjął nowelizację ustawy o prawach konsumenta. Co to oznacza w skrócie? Przede wszystkim koniec fałszywych promocji i pseudorabatów. Do projektu ustawy Sejm wprowadził trzy poprawki, jednak dwie miały charakter redakcyjno-legislacyjny – podała Polska Agencja Prasowa.

Trzecia natomiast zmieniła czas, w którym znowelizowana ustawa zacznie obowiązywać. Nową datą jest 1 stycznia 2023 r. Początkowo miało to być 14 dni od czasu ogłoszenia przepisu. Po poparciu Sejmu dokument trafił do prezydenta. Teraz czeka tylko na jego podpis.

Nowe obowiązki dla sklepów

Już niebawem na sklepy zostanie nałożony obowiązek, zgodnie z którym w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny towaru lub usługi będzie musiała też być podana jego najniższa cena z okresu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Uniemożliwi to wprowadzanie konsumentów w błąd przez pseudorabaty lub fałszywe promocje.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa

Ustawa o prawach konsumenta w nowej wersji jest związana z zawieraniem umów. Dotyczy sytuacji, w których umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, na przykład czasie wizyty, która nie była umówiona (m.in. miejscu zamieszkania klienta).

Obowiązuje także, gdy umowę podpisano podczas zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę. Wówczas klient ma 30 dni na odstąpienie od niej bez podawania przyczyny oraz ponoszenia kosztów.

Abonamenty medyczne

Nowelizacja ma też zapobiegać próbom obchodzenia przepisów przy abonamentach medycznych, jakie są oferowane na pokazach. Przedsiębiorcy często próbują ja obejść, dlatego konsumenci zyskają prawo do odstąpienia od umów. Pojawi się również obowiązek informowania ich o tej możliwości.

Usługi finansowe

Podczas pokazu lub wycieczki niemożliwe będzie również zawarcie umowy dotyczącej świadczenia usług finansowych. Jeśli do tego dojdzie, umowa z mocy prawa i tak jest nieważna.

Czytaj także: 10 największych ściem na Black Friday. Tak próbują robić nas w konia na elektronice

Termin płatności

Ustawa w nowym wydaniu zabrania, aby przedsiębiorca przyjmował płatność przed upływem terminu odstąpienia od umowy. Jego czas to 14 dni lub 30 dni w przypadku, gdy umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa. Dotyczy to zarówno nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu klienta, jak i w trakcie wycieczki.

Wprowadzanie towaru na rynek

Od momentu, gdy ustawa zacznie obowiązywać, za "nielegalną praktykę rynkową" będzie uznawane wprowadzenie na rynek produktu identycznego z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE i który istotnie różni się od niego pod względem np. składu albo funkcjonalności.

Sprawdź prawdziwe promocje

W innym artykule w INNPoland pisaliśmy o tym, gdzie sprawdzić, czy produkt objęto fałszywą promocją. Pozwala na to serwis Fake Friday. Zbiera informacje o tym, jaka była najniższa cena produktu w danym miesiącu, dzięki czemu można sprawdzić, czy została wcześniej sztucznie podniesiona np. na Black Friday.

Czytaj także: https://innpoland.pl/186244,jakie-obnizki-na-black-friday-ceny-w-sklepach