Wczasy zbyt tanie, by były prawdziwe. Wakacje.pl miały zaniżać ceny wyjazdów. Są zarzuty
- Spółka Wakacje.pl z siedzibą w Gdańsku miała wprowadzać konsumentów w błąd przez niewłaściwe prezentowanie cen
- Prezes UOKiK-u wszczął postępowanie przeciwko powyższej spółce
- Kara może wynieść do 10 proc. rocznego obrotu
UOKiK postawił zarzut Wakacjom.pl
31 stycznia 2023 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o postawieniu Wakacjom.pl zarzutu prezentowania nieprawidłowych cen, co miało wprowadzać konsumentów w błąd. Postępowanie wyjaśniające zaczęło się w lipcu 2022 r., ale teraz sprawa nabrała tempa. Spółce grozi kara wynosząca do 10 proc. jej rocznego obrotu.
Po monitoringu strony internetowej okazało się, że ceny zaniżano w przypadku niemal 2/3 przebadanych ofert. Mowa o tych cenach, które prezentowano przy wynikach wyszukiwania. Natomiast 10 proc. ofert miało wyższe ceny niż te, które podano na wakacjach.pl.
"Cena to jeden z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność" – podkreślił w swoim komunikacie prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny. Okazało się, że praktyka Wakacji.pl to pierwsze takie działanie w branży usług turystycznej.
Będziemy się dalej przyglądać praktykom dotyczącym podawania cen w tej branży niezależnie od tego, czy są to duże biura podróży, małe firmy czy portale pośredniczące w sprzedaży ofert.
Czytaj także: Z pokazu garnków już nie wyjdziesz z kredytem. UOKiK wziął się za naciągaczy
Vectra ukarana przez UOKiK
W styczniu nie tylko Wakacje.pl stały się "sławne" dzięki zarzutom UOKiK-u. W innym artykule w INNPoland pisaliśmy Vectrze, która bezprawnie podwyższała opłaty abonamentowe. Na dostawcę usług telewizyjnych i internetowych nałożono grzywnę o wysokości 22 mln zł.
Dzięki decyzji prezesa Chróstnego konsumenci mogą liczyć na częściowy zwrot opłaconego abonamentu. Dostawca sam będzie musiał ich poinformować, że mają prawo do rekompensaty.
"Po uprawomocnieniu decyzji, spółka będzie miała obowiązek zwrotu na rzecz konsumentów pobranych w sposób nieuprawniony części opłat abonamentowych przez okres, w którym je naliczała" – czytamy na stronie Urzędu.
Vectra nie tylko bezprawnie podnosiła ceny usług. Zmieniła również zapisy ogólnych warunków umowy oraz tych "indywidualnych", zawartych na czas nieokreślony. Tymczasem nie mogła tego robić, ponieważ w pierwotnej umowie nie pojawił się zapis o przyszłych zmianach. Prezes UOKiK-u postawił spółce zarzuty w listopadzie 2021 r., a w styczniu 2022 r. stwierdził, że te działania wprowadzały konsumentów w błąd oraz naruszały ich interesy zbiorowe. Spółka wykorzystała swoją mocniejszą pozycję oraz niewiedzę swoich klientów.
Na Vectrę została nałożona kara o dokładnej wysokości 22 mln 231 tys. 676 zł. Oprócz tego ma zaniechać powyższej praktyki oraz usunąć jej skutki.
Czytaj także: https://innpoland.pl/189508,uokik-ma-zastrzezenia-do-biedronki-poszlo-o-cene-referencyjna