Mierzeja Wiślana na monecie, Glapiński podjął decyzję. Tylko czy jest się czym chwalić?

Maria Glinka
07 maja 2023, 12:30 • 1 minuta czytania
Prezes NBP chce uświetnić flagową inwestycję rządu PiS i zarządził, że Mierzeja Wiślana doczeka się własnej monety. Wielkość emisji to milion sztuk. Przekop, który miał otworzyć Polskę na świat, na razie tylko zatyka okolicę i odcina turystów od wyjątkowych obszarów.
Moneta z Mierzeją Wiślaną trafi do obiegu już w maju. Fot. Stanislaw Bielski/Reporter/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Mierzeja Wiślana na monecie. Tak będzie wyglądał pamiątkowy bilon

Mierzeja Wiślana będzie miała własną monetę. 5 maja 2023 r. w Monitorze Polskim opublikowano zarządzenie prezesa Narodowego Banku Polskiego (NBP) Adama Glapińskiego w sprawie ustalenia wzoru, masy, stopu i wielkości emisji bilonu.


Moneta z serii "Odkryj Polskę – Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną" będzie miała nominał 5 zł. Trafi do obiegu 22 maja 2023 r. Wielkość emisji to milion sztuk. Moneta będzie miała średnicę 24 milimetrów i ma ważyć 6,54 grama. 

Jak będzie wyglądała moneta z Mierzeją Wiślaną?

NBP opublikował już grafikę monety. Na awersie pojawi się orzeł z godłem Rzeczpospolitej Polskiej.

Rewers ma przedstawiać wejście do kanału żeglugowego od strony Zalewu Wiślanego. Po lewej stronie będzie widniał budynek Kapitanatu Portu Nowy Świat.

Mierzeja Wiślana doczekała się także własnego znaczka pocztowego. Jego premiera odbyła się 21 września 2022 r., tuż po uroczystości otwarcia przekopu. Poczta Polska wyemitowała 5 mln takich znaczków o wartości 60 gr.

– Poczta Polska upamiętnia na znaczkach pocztowych nie tylko ważne rocznice i postacie. Nasze wydawnictwa filatelistyczne stanowią także świadectwa przełomowych i ważnych wydarzeń, których jesteśmy świadkami. Otwarcie nowej drogi wodnej, kanału łączącego ziemię elbląską z morzem bez wątpienia zasługuje na upamiętnienie na znaczku pocztowym – przekazał wtedy prezes Poczty Polskiej Krzysztof Falkowski, cytowany przez "Gazetę Wyborczą".

Spór o dalsze prace na przekopie i mało statków

Czy faktycznie przekop Mierzei Wiślanej to "przełomowe" wydarzenie? Wiele osób ma co do tego wątpliwości, głównie z uwagi na fakt, że inwestycja jest niedokończona.

Potencjału morskiego Elbląga nie da się wykorzystać w całości, ponieważ cały czas trwa spór między władzami samorządowymi a rządem. Strona rządowa nie chce dokańczać pogłębiania portu, aby dotarł do miasta. Jego zdaniem to zadanie samorządu. Z kolei samorząd zasłania się argumentem, że przekop Mierzei Wiślanej to rządowa inwestycja, na którą on nie ma pieniędzy.

Niewykluczone, że rząd pogłębiłby tor, ale w zamian za przejęcie portu od Elbląga. Na to miasto nie chce się zgodzić, więc pat trwa w najlepsze.

Przez ten spór przekop to na razie niewypał. W ciągu pół roku od hucznego otwarcia przez kanał żeglugowy przepływało zaledwie pięć statków dziennie (łącznie 545) i były to głównie jednostki techniczne służące inwestycji.

Burmistrz Krynicy Morskiej o "bardzo trudnym sezonie"

Przekop Mierzei Wiślanej to flagowa inwestycja rządu PiS, a pierwszą łopatę w miejscu budowy wbijał sam prezes Jarosław Kaczyński. Miała to być nie tylko szansa na uniezależnienie się od Rosji, lecz także okazja, aby Polska, Elbląg i Krynica Morska otworzyły się na świat.

Tymczasem remont trasy wiodącej do Krynicy Morskiej zatkał Mierzeję Wiślaną. Dojazd z Nowego Dworu Gdańskiego (niecałe 40 km) trwał w majówkę nawet 4 godziny. Remonty na trasie spowodowane są m.in. jej zniszczeniem podczas budowy przekopu na Mierzei Wiślanej.

Burmistrz Krynicy Morskiej Adam Ostrowski przyznał w rozmowie z INNPoland.pl, że remont jest uciążliwy i nadchodzący sezon będzie "bardzo trudny".

Niewesoło jest też w Świnoujściu, gdzie wojewoda zabronił przebywać w okolicy gazoportu. W efekcie zablokował atrakcje turystyczne i plażę.

Czytaj także: https://innpoland.pl/182569,wszystkie-problemy-z-przekopem-mierzei-zmarnowane-2-miliardy-zlotych