Korzystna zmiana w mObywatelu. Dzięki niej nie musisz brać dowodu do banku
– Od piątku 1 września można już legitymować się mDowodem w bankach i innych instytucjach finansowych – powiedział PAP pełnomocnik ministra cyfryzacji ds. aplikacji mObywatel Michał Kalinowski.
Kalinowski przypomniał, że już od 14 lipca wszystkie instytucje z wyjątkiem instytucji finansowych miały obowiązek akceptowania mDowodu.
Obowiązek respektowania mDowodu w aplikacji mObywatel przez instytucje finansowe oznacza, że każdy obywatel, który przyjdzie do takiej placówki – czy to firmy ubezpieczeniowej, czy banku – będzie mógł się wylegitymować mDowodem. Czyli nie dojdzie do sytuacji, że ktoś nie będzie się mógł wylegitymować, bo np. zapomniał dowodu plastikowego.
Przedstawiciel resortu cyfryzacji ds. mObywatela podkreślił, że nie powinno dochodzić do sytuacji, że banki będą odmawiać uznania mDowodu.
Z kolei same instytucje finansowe – nim przepisy weszły w życie – apelowały o wyznaczenie okresu przejściowego, który pozwoliłby na wprowadzenie "odpowiednich procedur i narzędzi".
Jednak Kalinowski podkreślił, że Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie ze Związkiem Banków Polskich przez wiele miesięcy prowadziło działania edukacyjne.
– Jeśli będziemy słyszeć o sytuacjach, że dane instytucje z jakiegoś powodu nie akceptują takiego dokumentu, w pierwszej kolejności będziemy prowadzili działania edukacyjne mające na celu zachęcenie do tego, żeby dokument był akceptowany – dodał.
Proces weryfikacji wygląda tak, że pracownicy obsługujący klienta otwierają na swoich komputerach stronę weryfikator.mobywatel.gov.pl, na której wyświetli się kod QR.
Następnie klient skanuje kod QR, a sprawdzający dostaje wynik tej weryfikacji. Osoba, której dokument jest weryfikowany, powinna korzystać z aplikacji mObywatel w wersji 4.15 lub nowszej.
Do tej pory – jak poinformował Kalinowski – wydano już ponad 3 miliony elektronicznych dokumentów tożsamości (mDowodów).
mObywatel 2.0
Nowe funkcjonalności w mObywatelu pojawiły się w połowie lipca, po aktualizacji do wersji 2.0. Nie obyło się bez wpadek, o czym informowaliśmy w INNPoland. Niemniej aplikacja zyskała sporo nowych możliwości, do tego lista podmiotów, które akceptują dokumenty w formie elektronicznej stale się wydłuża.
Poza mDowodem z aplikacji mObywatel mamy możliwość zgłaszania naruszeń środowiskowych. Działa też funkcja "Bezpieczny Autobus", która pozwala sprawdzić ważne badania techniczne i polisę OC.
Inną z nowych funkcji jest tymczasowe prawo jazdy, które umożliwia kierowcom poruszanie się pojazdem zaraz po egzaminie – do czasu odebrania plastikowego dokumentu.
W przyszłości mObywatel ma m.in. wysyłać powiadomienia o otrzymaniu zwrotu podatku, dofinansowaniu z gminy, czy decyzji o przyjęciu dziecka do przedszkola. Poinformuje także o zbliżającym się terminie ważności dokumentów, takich jak dowód osobisty i paszport.
Aplikacja ma być zintegrowana z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS), Rejestrem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Rejestrem Komorników i Notariuszy.