Czarne chmury nad Dino i Żabką. Nowa sieć rzuca wyzwanie znanym gigantom
Eurocash dokonał fuzji spółek odpowiedzialnych za funkcjonowanie trzech sieci sklepów: ABC, Groszek i Euro Sklep. Ta strategiczna konsolidacja doprowadziła do stworzenia jednolitej jednostki o nazwie Eurocash Sieci Partnerskie.
Odpowiadając za rozwijanie konkurencyjności sklepów partnerskich, Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash, objął kluczową rolę w tym procesie. Informacje o fuzji potwierdził portal Wiadomoscihandlowe.pl.
Nowa konkurencja dla znanych sieci sklepów
Eurocash sieci partnerskie, to nowy podmiot, który skonsolidował trzy mniejsze sieci handlowe. Teraz na czele nowego tworu stanął Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash, który zadbał o wyznaczenie nowych priorytetów i strategicznych celów spółki, których owocem ma być sukces finansowy.
– Na koniec czerwca br. spośród 15,6 tys. sklepów franczyzowych, partnerskich i własnych Eurocashu, placówki partnerskie stanowiły niemal 2/3. Pod szyldami ABC, Groszek i Euro Sklep działały wówczas łącznie 10 152 sklepy (w których generowane są ponad 4 mln paragonów dziennie) – podaje serwis Wiadomoscihandlowe.pl
Grupa ma zamiar przeznaczyć aż 500 milionów złotych, jedynie na przestrzeni lat 2023-2025 roku, w inwestycje związane z rozbudową sieci franczyzowych w całym kraju. Spółka ma ambitne cele, ponieważ zakłada, że rocznie będzie w stanie przyłączać do sieci aż 500 sklepów.
"Zaniedbaliśmy siec sklepów ABC"
Pedro Martinho wskazał w swoim komentarzu dotyczącym powstania "Moich Sklepów", że spółka dopuściła się pewnych zaniedbań związanych z siecią sklepów ABC. Słowa członka zarządu Eurocash przytacza serwis Wiadomoscihandlowe.pl
– Kolejny temat to brak wystarczającej opieki z naszej strony nad sklepami ABC. Mieliśmy przedstawicieli, którzy odwiedzali Groszki i Euro Sklepy, jednak w przypadku ABC relacje były budowane w halach cash&carry. Zmieniliśmy podejście. Zaczęliśmy odwiedzać te sklepy, rozmawiać z ich właścicielami o tym, co się sprawdza, a co nie, wspierać placówki, wymieniać doświadczenia. Sklepy ABC do tej pory "żyły w swoim świecie", a teraz to zmieniamy. Chcemy je integrować w ramach dużej sieci, co da nowe możliwości – twierdzi Pedro Martinho.
To on integruje sklepy: ABC, Euro Sklep i Groszek. Jednym z kluczowych celów tego posunięcia jest ograniczenie kosztów związanych z marketingiem i promocją. Koncentracja na jednej, silnej marce okazuje się efektywniejsza i bardziej ekonomiczna niż promowanie trzech odrębnych marek.
Firma w ostatnim czasie zrobiła też ukłon w kierunku młodego pokolenia. Eurocash wdrożył na rynek aplikację mobilną pod nazwą "Moje Sklepy", która jest wspólna dla wymienionych sieci. Od samego początku po jej debiucie, pojawiły się spekulacje dotyczące ewentualnego połączenia trzech sieci w jedną spójną całość. Firma zapewnia jednak, że dotychczasowe marki nie zostaną wygaszone.
Chociaż spółka jak dotąd oficjalnie nie potwierdzała tych planów, to obecnie staje się coraz bardziej jasne, że kroki podejmowane w kontekście marki "Moje Sklepy" są znacznie bardziej ambitne i odzwierciedlają ewolucję strategii Eurocashu w zakresie zarządzania sieciami sklepów partnerskich.
Wszystko wskazuje na to, że firma dąży do stworzenia nowej, wspólnej tożsamości, która będzie bardziej atrakcyjna i spójna w oczach konsumentów, a jednocześnie bardziej efektywna w działaniach marketingowych. Taki plan działania z pewnością będzie stanowił konkurencję dla prężnie działającej już w Polsce sieci sklepów Żabka.
Nowy rywal Żabki
Sieć sklepów Żabka posiada aż 9,4 tysiąca punktów w całej Polsce. Moje Sklepy w ramach obranej strategii planują otwierać 500 sklepów w skali całego roku. Oznaczałoby to, że w tym tempie firma byłaby w stanie dorównać gigantowi z Poznania, ale dopiero w ciągu 19 lat. Oczywiście grupa Eurocash posiada już wiele swoich sklepów, które obecnie spotka wiele zmian – szczególnie w zakresie wyglądu i zmian szyldów.
– Przychody ze sprzedaży za 2022 r. placówek połączonych w Moje Sklepy Eurocash szacuje na 20 mld zł - za Biedronką i Lidlem, powyżej Dino i Żabki. To szacunki wykonane na podstawie dane dla 4 tys. placówek Abc, Groszek i Euro Sklep. Pełnych danych o sprzedaży detalicznej wszystkich swoich partnerów Eurocash nie ma, ale od pewnego czasu sukcesywnie pracuje nad tym, by wiedzieć o placówkach partnerskich jak najwięcej, co ma pomóc w pomóc w komunikacji i lepszym dopasowaniu asortymentu, ułatwić organizowanie akcji promocyjnych i sprawić, że egzekucja wszystkich działań prokonsumenckich w sklepach będzie sprawna – przekazuje portal Wiadomoscihandlowe.pl.
Żabka zmaga się z plagą kradzieży
W INNPoland informowaliśmy o rekordowej liczbie kradzieży dokonywanych w sklepach prowadzonych przez franczyzobiorców firmy z Poznania. Wiele sklepów Żabka w całej Polsce zdecydowało się, wbrew regulaminowi, który obowiązuje franczyzobiorców, chronić swoje pieniądze sprzedając określone artykuły zza lady. Jest tak na warszawskiej Pradze. Tu właściciel sklepu wyjaśnia nam, że nie miał innej możliwości, niż wprowadzenie wydawania najdroższych czekolad i napojów zza kasy.
Jak wynika z najnowszego raportu Komendy Głównej Polski, tylko w 2023 roku zgłoszono aż 32 tysiące kradzieży. To wynik wyższy o ponad 30 proc. względem 2022 roku. Serwis "Puls Biznesu" szacuje, że w Polsce jedynie 15 proc. kradzieży wychodzi na jaw. Tak drastyczny wzrost przestępstw tego typu, zdaniem ekspertów, spowodowany jest wysoką inflacją i wzrostem biedy w społeczeństwie.