Nie zapomnij przedłużyć ważności profilu zaufanego! Oto jak to zrobisz z domu

Sebastian Luc-Lepianka
11 marca 2024, 14:29 • 1 minuta czytania
Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata od potwierdzenia. Osoby, które zakładały go albo przedłużyły w 2021 roku, muszą mieć na uwadze, że w 2024 roku może im wygasnąć jego ważność. Serwis dla obywatela gov.pl przypomina, jak to zrobić zdalnie.
Jak zdalnie przedłużyć ważność profilu zaufanego? Fot. Marek Bazak/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Jak podaje gov.pl, z profilu zaufanego korzysta już 14 milionów Polaków. Odnawiamy jego ważność co 3 lata, od 2011 roku, kiedy został wprowadzony. W każdej chwili możemy przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata, przy czym możemy przedłużyć jego ważność zdalnie przez usługę ePUAP.


Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego?

Ważność profilu zaufanego przedłużysz, logując się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu Profil zaufany wejdź w “Szczegóły profilu” i wybierz "Przedłuż ważność lub zmień dane".

Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. 

Jeżeli wolisz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce "Szczegóły profilu" wybierz "Zmień dostawcę tożsamości" na bank.

Jeśli nie pamiętasz swojego loginu, wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję "Zaloguj się", a następnie kliknij w odnośnik "Nie pamiętam nazwy użytkownika", który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail - wpisz ten podany podczas zakładania profilu zaufanego i kliknij "Przypomnij", aby otrzymać wiadomość z loginem.

W przypadku zgubienia hasła postępujemy analogicznie - kliknij w odnośnik "Nie pamiętam hasła", który znajduje się pod polem do pisania hasła. Tutaj podajemy nazwę użytkownika i PESEL, po czym klikamy "Zmień hasło" i otrzymamy e-mail z linkiem do zmiany hasła. Klikamy w niego, wpisujemy nowe hasło i naciskamy "Zapisz". Na numer telefony, podany przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym, do wpisania w wyświetlone pole. Potem klikamy "Ustaw nowe hasło".

Jak założyć profil zaufany?

Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę: pz.gov.pl i kliknij na pole "Zarejestruj się" w prawym górnym rogu. 

Profil zaufany możemy uzyskać na cztery sposoby

Jak wysłać PIT?

Do obliczania podatku PIT możemy skorzystać z programów Ministerstwa Finansów, wyręczających nas w tym. Jak działają, sprawdzamy na INNPoland.

Czytaj także: https://innpoland.pl/204518,jak-rozliczyc-pit-za-2023-rok-czeka-na-ciebie-kilka-pulapek