Nie zapomnij przedłużyć ważności profilu zaufanego! Oto jak to zrobisz z domu
Jak podaje gov.pl, z profilu zaufanego korzysta już 14 milionów Polaków. Odnawiamy jego ważność co 3 lata, od 2011 roku, kiedy został wprowadzony. W każdej chwili możemy przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata, przy czym możemy przedłużyć jego ważność zdalnie przez usługę ePUAP.
Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego?
Ważność profilu zaufanego przedłużysz, logując się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu Profil zaufany wejdź w “Szczegóły profilu” i wybierz "Przedłuż ważność lub zmień dane".
Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana.
Jeżeli wolisz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce "Szczegóły profilu" wybierz "Zmień dostawcę tożsamości" na bank.
Jeśli nie pamiętasz swojego loginu, wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję "Zaloguj się", a następnie kliknij w odnośnik "Nie pamiętam nazwy użytkownika", który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail - wpisz ten podany podczas zakładania profilu zaufanego i kliknij "Przypomnij", aby otrzymać wiadomość z loginem.
W przypadku zgubienia hasła postępujemy analogicznie - kliknij w odnośnik "Nie pamiętam hasła", który znajduje się pod polem do pisania hasła. Tutaj podajemy nazwę użytkownika i PESEL, po czym klikamy "Zmień hasło" i otrzymamy e-mail z linkiem do zmiany hasła. Klikamy w niego, wpisujemy nowe hasło i naciskamy "Zapisz". Na numer telefony, podany przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym, do wpisania w wyświetlone pole. Potem klikamy "Ustaw nowe hasło".
Jak założyć profil zaufany?
Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę: pz.gov.pl i kliknij na pole "Zarejestruj się" w prawym górnym rogu.
Profil zaufany możemy uzyskać na cztery sposoby
- Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
- Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
- Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
- Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku –potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą lub po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).
Jak wysłać PIT?
Do obliczania podatku PIT możemy skorzystać z programów Ministerstwa Finansów, wyręczających nas w tym. Jak działają, sprawdzamy na INNPoland.
Czytaj także: https://innpoland.pl/204518,jak-rozliczyc-pit-za-2023-rok-czeka-na-ciebie-kilka-pulapek