Przyszłość inteligentnych miast: wyzwania i rozwiązania dla samorządów w Polsce

Materiał reklamowy Smart City Forum
12 kwietnia 2024, 11:47 • 1 minuta czytania
Smart City Forum to wiodące wydarzenie w Polsce, skupiające się na ewolucji i postępie miast inteligentnych. Bez wątpienia to najistotniejsze przedsięwzięcie w Polsce skoncentrowane na tematyce inteligentnych miast o tak szerokim zakresie i bogatym wsparciu eksperckim. W kontekście nadchodzących w Polsce wyborów samorządowych, jednym z bloków tematycznych nadchodzącej edycji Smart City Forum będzie m.in. przyszłość inteligentnych miast i wyzwania cyfrowe dla samorządów.
Fot. Hugh Han // Unsplash
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Więcej informacji na temat 18. Smart City Forum: https://smartcityforum.pl/lp/lpm/

Nadchodzące wyzwania cyfrowe dla samorządów - perspektywa do roku 2030

W obliczu cyfrowej przemiany, samorządy na terenie Polski stają przed wyzwaniami, które wymagają nie tylko inwestycji finansowych, ale i zdecydowanej współpracy ze strony władz centralnych. Kluczowym aspektem jest tu niejednorodność potrzeb i możliwości poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (JST), od niewielkich gmin po duże miasta, które znajdują się na innym etapie cyfryzacji i posiadają różne zasoby do jej realizacji.

Zróżnicowanie to wyraźnie podkreśla konieczność indywidualnego podejścia i dostosowania strategii cyfryzacyjnych do lokalnych warunków i potrzeb. Kluczowym wyzwaniem jest tutaj zbudowanie efektywnego systemu edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa, dostosowanego do poziomu wiedzy i potrzeb każdego samorządu, co pozwoli na zwiększenie świadomości zagrożeń i umiejętności ich przeciwdziałania.

Równie ważne jest dostosowanie struktury płac w sektorze publicznym, aby umożliwić zatrudnienie wysoko kwalifikowanych specjalistów IT, którzy są niezbędni do zarządzania i rozwijania infrastruktury cyfrowej. To wymaga od władz centralnych wsparcia finansowego i organizacyjnego, zarówno w zakresie szkoleń, jak i dostępności specjalistów.

Dodatkowo, wyzwaniem staje się utrzymanie i aktualizacja zakupionego sprzętu oraz oprogramowania, co w przypadku wielu samorządów wiąże się z koniecznością znalezienia dodatkowych środków w budżetach, które już i tak są napięte. Istotne jest tu również poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą na ujednolicenie i optymalizację kosztów utrzymania technologii informatycznych, takich jak możliwość korzystania z usług chmurowych dedykowanych dla sektora publicznego czy wspólne zakupy urządzeń.

Zasadniczą kwestią jest potrzeba stworzenia spójnego systemu informacyjnego, który umożliwi wymianę danych pomiędzy różnymi poziomami samorządów oraz pomiędzy samorządem a administracją centralną. Taki system, funkcjonujący jako cyfrowy hub, znacznie poprawiłby efektywność zarządzania i dostęp do danych, umożliwiając jednocześnie redukcję redundancji i kosztów związanych z prowadzeniem wielokrotnych, niezależnych systemów.

Podjęcie tych wyzwań wymaga zatem zintegrowanego podejścia, które uwzględni zarówno różnorodność potrzeb i zasobów poszczególnych samorządów, jak i konieczność wsparcia ze strony władz centralnych w celu skutecznej cyfryzacji sektora publicznego w Polsce.

Smartne pokolenie młodych - budowanie komunikacji z pokoleniem Z

Budowanie efektywnej komunikacji z pokoleniem Z stanowi dla samorządów, instytucji i organizacji społecznych wyjątkowe wyzwanie, wymagające dostosowania metod i narzędzi do ich specyficznych potrzeb i oczekiwań. Osoby należące do tego pokolenia, urodzone między połową lat 90. a początkiem XXI wieku, dorastały w świecie zdominowanym przez technologię cyfrową, co czyni je wyjątkowo kompetentnymi w obsłudze nowych mediów i platform społecznościowych. Dla skutecznego zaangażowania tej grupy kluczowe jest wykorzystanie mediów społecznościowych jak Instagram, TikTok czy Snapchat, które są dla nich głównymi kanałami komunikacji.

Strategie komunikacyjne muszą opierać się na zrozumieniu i szacunku dla ich wartości i oczekiwań, z naciskiem na autentyczność i personalizację treści. Komunikaty powinny być bezpośrednie i odzwierciedlać realne korzyści z zaangażowania, promując interaktywność i aktywne uczestnictwo młodych ludzi. Taka strategia wymaga nie tylko przemyślanego wykorzystania dostępnych kanałów, ale także głębokiego zrozumienia grupy docelowej, co można osiągnąć dzięki starannej analizie danych demograficznych i psychograficznych.

Efektywna komunikacja wymaga również zrozumienia, że nie chodzi jedynie o to, aby zostać wysłuchanym, ale przede wszystkim, aby przekaz został zrozumiany, zapamiętany i przyniósł zamierzony efekt. Samorządy muszą więc skupić się na precyzyjnym dopasowaniu przekazu do oczekiwań i języka pokolenia Z, co jest możliwe dzięki tworzeniu tzw. "person", czyli szczegółowych profili odbiorców, opartych na różnorodnych danych.

Wybór odpowiedniego kanału komunikacji to kolejny krok do skuteczności – musi on być świadomy i dostosowany do zwyczajów i preferencji odbiorców. Media społecznościowe, oferujące nie tylko dystrybucję treści, ale i interakcję, są tu kluczowym narzędziem. Jednak każda strategia powinna być oparta na solidnej analizie danych i dostosowana do specyfiki lokalnej społeczności, co pozwoli na budowanie relacji i angażowanie młodych ludzi w sposób znaczący i trwały.

Takie podejście wymaga od samorządów nie tylko dostosowania narzędzi komunikacyjnych, ale także rozwijania kompetencji w zakresie analizy danych i zrozumienia złożoności procesu komunikacji. W końcu efektywna komunikacja to taka, która opiera się na zrozumieniu potrzeb odbiorców i budowaniu z nimi relacji opartych na wzajemnym szacunku i zainteresowaniu.

Narzędzia sprzyjające włączeniu społecznemu i współpracy

Narzędzia ułatwiające włączenie społeczne i współpracę z młodszymi pokoleniami, w szczególności z pokoleniem Z, muszą być dostosowane do ich unikalnych potrzeb interakcji, współdziałania i wyrażania własnych opinii. Rozwój technologii i powszechny dostęp do internetu dają organizacjom oraz samorządom możliwość angażowania młodzieży w życie społeczne oraz różnorodne projekty. Wykorzystanie platform mediów społecznościowych, takich jak Facebook Groups, Instagram Live czy Snapchat i Instagram Stories, pozwala na tworzenie społeczności wokół lokalnych inicjatyw i bezpośredni dialog z młodymi ludźmi. Te platformy umożliwiają prowadzenie spotkań, dyskusji i warsztatów online, gdzie młodzi mogą czynnie uczestniczyć w debatach i procesie decyzyjnym.

Wykorzystanie potencjału młodych do integracji cyfrowo wykluczonych

Zaangażowanie młodych ludzi, a w szczególności pokolenia Z, w działania zmierzające do integracji osób cyfrowo wykluczonych, to strategia mogąca przynieść korzyści dla całej społeczności. Młodzi, dzięki swojej biegłości w obsłudze nowoczesnych technologii, mogą pełnić istotną rolę w edukacji cyfrowej osób starszych oraz tych, którzy doświadczają wykluczenia cyfrowego. Jednym ze sposobów na efektywne wykorzystanie ich potencjału jest organizowanie programów mentoringowych oraz warsztatów, gdzie młodzi ludzie działają jako nauczyciele i mentorzy, przekazując swoją wiedzę i umiejętności. Mogą to być zajęcia z podstaw obsługi komputera, korzystania z internetu, mediów społecznościowych, bezpieczeństwa w sieci, czy też e-usług publicznych.

Młodzież może również objąć rolę ambasadorów cyfrowych, promując korzyści płynące z aktywnego uczestnictwa w życiu cyfrowym i organizując lokalne kampanie informacyjne oraz tworząc treści edukacyjne. Dodatkowo, wykorzystując swoje umiejętności i kreatywność, młodzi ludzie mogą produkować łatwe do zrozumienia materiały edukacyjne skierowane do osób starszych lub mniej zaawansowanych cyfrowo. Mogą być to instruktażowe filmy wideo, ilustrowane poradniki, infografiki czy aplikacje mobilne zaprojektowane z myślą o prostocie obsługi.

Kolejnym krokiem może być zachęcanie młodzieży do udziału w programach wolontariatu cyfrowego, gdzie mogliby oni oferować wsparcie technologiczne osobom potrzebującym. Takie inicjatywy budują poczucie odpowiedzialności społecznej i solidarności międzypokoleniowej. Warto również nawiązywać współpracę z lokalnymi instytucjami i organizacjami, szkołami, uniwersytetami, czy młodzieżowymi klubami technologicznymi w celu organizowania szeroko zakrojonych działań na tym polu. Angażowanie młodszych pokoleń w takie działania nie tylko podnosi poziom kompetencji cyfrowych w społeczeństwie, ale również wspiera budowanie mostów zrozumienia i współpracy międzypokoleniowej. 

Edukacja i budowanie kompetencji - jak miasto może efektywnie wspierać uczniów w nowoczesnych formach edukacji?

W obliczu dynamicznych zmian w sektorze edukacji, tradycyjne metody nauczania coraz częściej okazują się niewystarczające, by sprostać potrzebom i oczekiwaniom współczesnych uczniów. W tym kontekście, miasta mają unikalną możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury publicznej do promowania i wspierania alternatywnych form edukacji, które mogą lepiej przygotować młode pokolenia do przyszłości.

Zamiast koncentrować się na zakupie nowych laptopów czy tabletów do szkół, miasta mogą przekształcić dostępne przestrzenie publiczne, takie jak biblioteki, centra kultury, parki czy nawet przestrzenie miejskie, w interaktywne środowiska uczenia się. Przez organizację warsztatów, spotkań z ekspertami z różnych dziedzin, hackathonów czy projektów społecznych, uczniowie mogą zdobywać praktyczne umiejętności, które będą uzupełnieniem tradycyjnej edukacji szkolnej.

Ponadto, miasta mogą wykorzystać swoją infrastrukturę do promowania projektów edukacyjnych opartych na metodach uczenia się przez doświadczenie i projektowanie (np. learning by doing, design thinking), które zachęcają do kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów. Przykładem mogą być miejskie ogrody edukacyjne, laboratoria kreatywności czy miejskie inkubatory przedsiębiorczości, gdzie młodzi ludzie mogą eksperymentować i rozwijać swoje pasje w bezpiecznym, wspierającym środowisku.

Inicjatywy takie jak programy mentorskie czy staże zawodowe, organizowane we współpracy z lokalnymi przedsiębiorstwami i organizacjami, mogą również stanowić cenną alternatywę dla tradycyjnych form edukacji, oferując uczniom możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego i nawiązania kontaktów, które mogą okazać się kluczowe w ich przyszłej karierze.

Ważnym elementem jest również dostosowanie oferty edukacyjnej do realiów cyfrowego świata, w którym żyją uczniowie. Oznacza to nie tylko wykorzystanie nowoczesnych technologii do celów edukacyjnych, ale także nauczanie umiejętności cyfrowych, krytycznego myślenia oraz bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów społecznościowych.

Podsumowując, miasta, wykorzystując swoją obecną infrastrukturę, mają możliwość odegrania kluczowej roli w transformacji lokalnego systemu edukacyjnego. Poprzez promowanie alternatywnych form edukacji i wspieranie uczniów w zdobywaniu praktycznych umiejętności, mogą one przyczynić się do kształtowania kompetencji potrzebnych do życia i pracy w XXI wieku.