Czy Biedronka żyje w innym świecie niż jej pracownicy? Sieć odpowiada
Nie jest to pierwszy tekst, gdy poruszamy problemy trapiące pracowników Biedronki. Obciążenie załogi jest widoczne gołym okiem, gdy wejdziemy do sklepu i drogę zagrodzą nam palety, bądź kiedy utkniemy w kolejce. I pracownicy i konsumenci wylewają swoją frustrację w sieci. Zdaniem Biedronki szerzenie takich opinii, w tym pisanie o nich, jest niesprawiedliwe i krzywdzące.
Oficjalny komunikat Biedronki
Sieć dyskontów zapytaliśmy o skargi konsumentów na nierozpakowane palety, brak kadr, ucinane etaty i niewypłacane premie. Poniżej znajdziecie oficjalną odpowiedź z biura prasowego Biedronki.
Zatrudnienie w sklepach Biedronka, w przeliczeniu na jedną placówkę handlową, wzrosło z 18,58 w 2023 roku do 18,77 etatów w roku 2024 i wzrost ten był kontynuowany w roku bieżącym, gdzie tylko w lutym zatrudnienie przyrosło średnio o 0,12 etatu per sklep. Przypominamy też, że sieć Biedronka jako pierwsza podniosła w tym roku, już od stycznia, wynagrodzenia swoim pracownikom – średnio o ok. 17 proc. - podczas gdy podwyżki żadnego z rynkowych konkurentów nie przekroczyły poziomu 10 proc. Dodatkowo, do końca kwietnia zostanie wypłacona pracownikom rekordowo wysoka nagroda specjalna E.A. Soares dos Santos za 2023 rok, w wysokości aż 4000 zł brutto. Zarówno wynagrodzenie podstawowe, jak i dodatkowe świadczenia oraz benefity, pozycjonują sieć Biedronka jako najbardziej konkurencyjną firmę w naszej branży.
Odpowiedziała nam inna osoba, ale jest to komunikat niemal kropka w kropkę będący kopią informacji Katarzyny Strugalskiej, dyrektor ds. relacji pracowniczych w sieci Biedronka, opublikowanej 9 kwietnia na portalu Wiadomości Handlowe.
To była odpowiedź ws. płac, zatrudnienia i petycji pracowników. Natomiast w sprawie palet otrzymałem poradę.
"Jeśli chodzi o pozostałe kwestie poruszone przez Pana Redaktora, to nie jesteśmy w stanie się do nich odnieść bez otrzymania wskazania konkretnych lokalizacji, których dotyczą załączone komentarze" – przekazała nam Joanna Piwowarczyk.
Takiej informacji nie możemy podać, żeby zachować anonimowość naszych rozmówców. Wrażenia opisałem w poprzednim artykule – na podstawie regularnych wizyt w jednym sklepie. Więcej przeczytacie TUTAJ >>
Dyskusja jest krzywdząca dla pracowników?
Zdaniem przedstawicieli sieci Biedronka rozwiązaniem na zablokowane alejki jest właśnie informowanie ich o problemach. Rozmawiałem o tym z reprezentantką sklepów także przez telefon.
W 2023 roku Biedronka posiadała 3569 sklepów w Polsce, a omawiane problemy kadr i zastawienie paletami, zdaniem przedstawicielki sieci, to wyjątki od reguły. Traktowanie ich jako problemu na skalę krajową jest według niej krzywdzące dla pracowników w pozostałych sklepach.
Robimy, co w naszej mocy, by klienci mogli w jak najbardziej komfortowy sposób dokonywać zakupów. Mogą zdarzać się sytuacje, gdy w alejkach pracownicy rozładowują towar z palet. Wtedy, gdy dostawy są realizowane w ciągu dnia. Asortyment na półkach uzupełniamy na bieżąco, tak, aby klienci mieli zapewnioną pełną dostępność towaru bez względu na porę dnia, w której dokonują zakupów. W sytuacji, kiedy otrzymujemy zgłoszenia o tym, że towar pozostawał na sali sprzedaży zbyt długo, zwyczajowo prosimy o wskazanie konkretnej lokalizacji, abyśmy mogli sprawdzić sytuację wewnętrznie z kierownikiem danej placówki lub managerami odpowiedzialnymi za dany sklep.
W dodatkowej rozmowie zostałem zapewniony, że pracownicy sklepów ciężko pracują, a nagrania przedstawiające bałagan nie dotyczą całej Polski. Dla reprezentantki sklepów zdjęcia nie były wystarczające. Przekazano mi także, że postulaty 4 tys. pracowników złożone do Jeronimo Martins nie pokrywają się z rzeczywistością.
Nasuwa mi się pytanie: którą rzeczywistością? Fotografie dokumentujące sytuację z paletami mamy także na stronie ze zdjęciami stockowymi, tworzonymi przez profesjonalnych reporterów, z których korzystają także inne media w Polsce.
Internauci nagrywają filmy, fotki i gorące dyskusje krążą po mediach społecznościowych. W rozmowach z pracownikami słyszymy, że sytuacja dotycząca zatrudnienia i wynagrodzenia jest fatalna. Potwierdzają to także komentarze od was.
"Wczoraj moja żona, były już pracownik Biedronki, od swojej nadal pracującej koleżanki dowiedziała się, że likwidują 3 etaty ze względu na kasy samoobsługowe. Jeśli to prawda, to czy Biedronka ma prawo narzekać na brak rąk do pracy? Czy po prostu chce maksymalizować zyski i tnie koszty pracy?" – napisał nam czytelnik.
Propozycję Biedronki, jak radzić sobie z paletami, pokazałem innemu czytelnikowi.
"No k****, co za ludzie, w całej PL problem, a oni chcą, żeby podawać konkretne sklepy" – odpowiedział.
Sfrustrowani klienci
W ostatnich miesiącach rosną też skargi od konsumentów, m.in. na: nieczytelne ceny, zalew SMS-ów, błędy kas samoobsługowych, długie paragony marnujące papier czy promocje, jak dla wróżbitów (za podobne praktyki Biedronka obrywała już od UOKiK).
Problem samych palet nie jest niczym nowym, szczególnie w czasie przed świętami albo długimi weekendami. Identyczne reakcje internautów widzieliśmy rok temu w podobnym okresie. I nie tylko w Biedronkach. Gdy wpiszemy w YouTube "palety Biedronka" wyskakuje nagranie sprzed sześciu lat.
Można założyć, że obecnie więcej emocji wylewa się z powodu ostrej rywalizacji z Lidlem i absurdów z tym związanych. Sklep nadepnął nam na odcisk, to chętniej się skarżymy. Naturalny odruch. A zdjęcia? W końcu każdy może wejść do sklepu i zrobić fotkę nierozpakowanej palety. Taki argument usłyszałem przez telefon.
Mam jednak przekonanie, że są to objawy problemu sięgającego głębiej. W komentarzach do nagrań i zdjęć na socialkach wypowiadają się sami pracownicy, zapraszających marudy do pomocy. Często wyjaśniają swoją trudną sytuację i tłumaczą mechanizmy zza kulis.
Sfrustrowani pracownicy
Przypominamy, co mówili nam pracownicy Biedronki.
– Od kilku tygodni w grafiku jesteśmy tylko we dwie. Pracujemy na zmianę, po 12 godzin. Szef obiecał nam, że szybko zatrudni dwie osoby na te miejsca, ale rekrutacja cały czas trwa. Jemu to pewnie pasuje, bo my dwie pracujemy za kilka osób, a pensje mamy takie same – mówi jedna z pracownic w artykule o niedzielach handlowych.
– Powinnam być na piecu, a robię wszystko inne! Nie mamy wyboru, magazyny są przepełnione. Staramy się je [palety, dop red.] stawiać tak, aby nie przeszkadzały klientom – skomentowała inna, zapytana bezpośrednio o nierozpakowane produkty.
Czytaj także: https://innpoland.pl/205817,narzekasz-na-palety-w-biedronce-zaloga-ma-dla-ciebie-wiadomosc