Polska może dołączyć do udziałowców Airbusa. Już złożono memorandum

Marcin Gościński
19 czerwca 2024, 15:25 • 1 minuta czytania
Airbus obok Boeinga i Embraera jest największym światowym producentem samolotów. Funkcjonuje w Polsce od ponad 22 lat, ale nie prowadzi pełnej ekspansji na naszym rynku. Memorandum, które otrzymał wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz ma to zmienić, również w kontekście wojskowym. Co oznacza możliwa współpraca Airbusa i Polski?
Polski rząd otrzymał memorandum nt. przejęcia części akcji Airbusa HOLLANDSE HOOGTE/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Airbus jest lotniczo-kosmicznym, europejskim koncernem – największym na Starym Kontynencie. Specjalizuje się w produkcji samolotów, śmigłowców, a także satelitów, sond, rakiet nośnych oraz sprzętu kosmicznego. Polskim obywatelom jest znany najbardziej z rywalizacji z Boeingiem o prymat na świecie w segmencie samolotów pasażerskich.


Koncern od dłuższego czasu planuje wzmożenie ekspansji na polskim rynku. Głośno o rozmowach z naszym rządem było już rok temu, przy okazji Paris Air Show. Wtedy pojawiła się wiadomość, że PLL LOT stoi przed wyzwaniem wymiany floty i pozyskania nowych samolotów. Boeinga chciano zastąpić właśnie maszynami Airbusa. Jednak memorandum, które niedawno otrzymał wicepremier, dotyczy znacznie szerszego zakresu współpracy.

Co oznacza memorandum przesłane wicepremierowi?

Żeby dokładniej określić, na jakim etapie prowadzone są rozmowy, warto dowiedzieć się, czym właściwie jest memorandum w kontekście prawnym. Zgodnie z definicją Słownika Wydawnictw Naukowych PWN jest to "pismo dyplomatyczne bez adresu, podpisu i pieczęci, przedstawiające najczęściej poglądy rządu na sprawy będące przedmiotem rokowań".

Memorandum jest też kojarzone z listem intencyjnym. To dokument stosowany najczęściej na wstępnym etapie rozmów pomiędzy stronami.

Listy intencyjne są deklaracją woli; wyrażają intencję stron i towarzyszą zwłaszcza długim i złożonym negocjacjom dotyczącym takich przedsięwzięć jak: umowy długoterminowe, fuzje, nabycie przedsiębiorstwa, czy też zakup dużych partii towarówEwelina Stobieckapartner zarządzający w Kancelarii Taylor Wessing w Warszawie w wypowiedzi dla PAP (źródło: prawo.pl)

Co znalazło się w memorandum dla Kosiniaka-Kamysza?

W informacji podanej przez "Rzeczpospolitą" polski rząd miałby dołączyć do Francji, Niemiec i Hiszpanii jako kluczowy akcjonariusz koncernu. "Rzeczpospolita" podaje, że Kosiniak-Kamysz miał być zainteresowany takim ruchem i przedstawił szczegóły Donaldowi Tuskowi. Za sprawą nabytych udziałów Polska współdecydowałaby o strategii Airbusa.

Żeby współpraca się ziściła, konieczne byłoby utworzenie grupy roboczej łączącej wiele resortów. Jak podaje "RZ" mieliby się w niej znaleźć m.in. przedstawiciele instytucji takich jak:

Jak Polska może skorzystać na udziałach w Grupie Airbus?

Jeśli polski rząd wypracowałby korzystne porozumienie dla naszego kraju, wiązałoby się to z szeregiem korzyści. Zwiększono by udział lokalnych dostawców z Polski w łańcuchu dostaw koncernu, otwierając dla nich zagraniczne rynki. Skorzystalibyśmy też strategicznie, wizerunkowo i geopolitycznie.

Objęcie udziałów w Airbusie byłoby dla Polski ważnym i atrakcyjnym rozwiązaniem służącym włączeniu polskiego przemysłu obronnego w szeroką współpracę z przemysłem obronnym kluczowych krajów Europy – Niemiec, Francji i Hiszpanii.Michał Koboskoposeł do Parlamentu Europejskiego, wiceprzewodniczący Polski 2050 (źródło: rp.pl)

Jak podaje "RZ" aktualnie lista produktów dystrybuowanych przez polski przemysł lotniczy i obronny obejmuje tylko 50. pozycji. Dla porównania, Hiszpania, Niemcy, czy Francja zajmują się realizacją zleceń dla kolejno: 378, 1109, 2042 kategorii.

Jak aktualnie wygląda współpraca z Grupą Airbus? Na terenie Polski odbywa się produkcja samolotów wojskowych C295 i komponentów dla satelitów. W Łodzi znajduje się biuro projektów helikopterów, a w Gdańsku funkcjonują spółki zajmujące się systemami zarządzania samolotami i ruchem lotniczym. W przypadku sukcesu rozmów z koncernem ta lista mogłaby się wydłużyć.

Większe prawdopodobieństwo pojawiłoby się także w przypadku rozpoczęcia ekspansji Airbusa na rynku zamówień cywilnych. LOT-owi z pewnością byłoby łatwiej złożyć pierwsze zamówienie w historii. Aktualnie polska linia lotnicza jest jedną z nielicznych, które nigdy nie zakupiły maszyn Airbusa na wyłączność.

Czytaj także: https://innpoland.pl/206783,deficyt-budzetowy-polski-unia-moze-rozpoczac-procedure