Bycie przedsiębiorcą wiąże się nie tylko z koniecznością momentami pracy po kilkanaście godzin na dobę. Jeżeli chcemy skutecznie prowadzić swoją firmę, to codziennie musimy także sprawdzić się w co najmniej kilku rolach.
Obecnie za naszymi oknami coraz częściej gości słońce i wiele osób zaczyna planować już swoje wakacje. Ale niekoniecznie na odpoczynek mogą sobie pozwolić przedsiębiorcy. Potwierdzają to badaniafirmy 4P Research Mix. Wynika z nich, że co trzecia osoba prowadząca w Polsce małą firmę spędza na urlopie maksymalnie 3 dni w roku. A zaledwie co szósty przedsiębiorca odpoczywa tak długo, jak pracownicy etatowi, a więc przez 22-25 dni w roku.
Jednak przedsiębiorcy biorąc przykład z Henry’ego Forda, twórcy słynnej marki samochodów, nie powinni załamywać rąk. To właśnie lato 1899 r. postanowił on wykorzystać do zmiany nie tylko swojego podejścia do biznesu, ale także rozwoju zdolności przywódczych. W efekcie pokłócił się ze swoimi wspólnikami, którym sprzedał dotychczasowe udziały i założył nową firmę. Następnie kilka lat później po wyprodukowaniu Forda T, pozostawił konkurencję na rynku motoryzacyjnym daleko w tyle.
Od tej pory Henry Ford uważał, że pewne codzienne zachowania mogą skutecznie pomóc w rozwijaniu własnego biznesu. Później do podobnego wniosku zaczęli dochodzić liczni eksperci. Oto 5 postaw, które znacznie mogą ułatwić prowadzenie swojej firmy i sprawić, że przedsiębiorca będzie miał więcej czasu na odpoczynek.
5. Słuchaj swoich pracowników
Henry Ford uważał, że prawdziwe przywództwo wymaga czegoś więcej, niż tylko słuchania swoich rozmówców, w tym pracowników. Otóż należy poznać ich perspektywę. Słynny twórca samochodów stwierdził kiedyś, że: „jeśli jest w ogóle jakiś sekret sukcesu, leży on w umiejętności przyjęcia punktu widzenia innych i patrzeniu na rzeczy zarówno z pozycji rozmówcy, jak i własnej”.
Bez wątpienia taka postawa znacznie ułatwia zarządzanie swoim zespołem, gdyż sprawia, że nasi pracownicy czują się rozumiani. W efekcie pracują dla nas wydajniej. Podobnie uważa Edmund Ingham z magazynu „Forbes”, który radzi przedsiębiorcom, aby byli dostępni dla członków swojego zespołu i nie chowali się w zaciszu swoich gabinetów.
4. Rozwiązuj problemy
Jeżeli przedsiębiorca systematycznie będzie słuchał głosu innych i codziennie rozwiązywał ich problemy, to w przyszłości uniknie ich…nagromadzenia. W efekcie będzie mógł znaleźć czas zarówno na odpoczynek, jak i planowanie rozwoju firmy. Jak ważny jest to aspekt dla pracowników, pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Bank Danych o Inżynierach.
Niemal połowa ankietowanych stwierdziła w nich (49,4 proc.), że umiejętność rozwiązywania problemów to ważna cecha kierownika. Z kolei Geoffrey James z serwisu inc.com wskazuje, że m. in. znacznie to ułatwia zapewnienie swoim podwładnym odpowiednich zasobów. Tak, aby mogli wyłącznie skupić się na jak najbardziej efektywnej pracy.
3. Stawiaj sobie ambitne cele
Bill Murphy z serwisu inc.com uważa, że codzienną pracę należy łączyć z wielkimi celami. Jego zdaniem trzeba koncentrować się na rzeczach, które są ważne, a nie pilne. Oznacza to, że znacznie bardziej od siebie i swoich pracowników warto wymagać skuteczności w realizacji założeń długoterminowych, a nie skupiać się na krótkoterminowych niepowodzeniach.
Podobnie sądzi Edmund Ingham. Radzi od samego początku bycia przedsiębiorcą określić swoje cele i starać się, aby nic nimi nie zachwiało. W efekcie łatwiej je będzie zrealizować w długotrwałej perspektywie, nawet pomimo chwilowych przeszkód. No i w oczach pracowników możemy być postrzegani jako osoby, które naprawdę mają wizję rozwoju firmy.
2. Najwięcej wymagaj od siebie
Adam Toren z serwisu entrepreneur.com, na bazie inspiracji postawą Henry’ego Forda uważa, że rasowy przedsiębiorca musi mieć duże oczekiwania wobec innych, ale największe w stosunku do…siebie. Dlatego, że prawdziwi liderzy wymagają od własnej osoby znacznie więcej, niż od jakiegokolwiek innego członka zespołu.
Dlatego, że muszą dawać swoim pracownikom przykład, a nie budzić ich niepokój. Powinni ich inspirować do działania, a kiedy ktoś nie jest w stanie wykonać powierzonego zadania, to należy mu w tym…pomóc. Bo będzie to także pomocne dla naszego biznesu.
1. Bierz na siebie odpowiedzialność
Zdaniem Billa Murphy’ego przedsiębiorca musi rozumieć, że jeżeli zespół nie spełnia jego oczekiwań, to odpowiedzialność za to ponosi on…sam. Nawet, jeżeli to nie jest do końca jego wina. W takim przypadku zamiast szukać winnych, należy najpierw…wysłuchać swoich pracowników, a następnie poszukać skutecznego rozwiązania problemu. Ku podobnej tezie skłania się również Edmund Ingham. Jego zdaniem przedsiębiorca jest tak dobry, jak jego ostatnie działanie lub decyzja.