Prof. Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN jest entuzjastą wykorzystywania ogromnych możliwości internetu do nauki dzieci. W ten sposób chce zmienić oblicze polskiej szkoły. Aby wreszcie była przyjazna i dostosowana do potrzeb uczniów, a nie urzędników. Dlatego postanowił działać. Dzięki jego uporowi i pomocy wolontariuszy na język polski udało się przetłumaczyć setki filmów Akademii Khana – najsłynniejszej fundacji edukacyjnej na świecie.
Polska szkoła niemal się nie zmieniła od 100 lat
Swoją wizję nowoczesnej edukacji Lech Mankiewicz zaprezentował w trakcie TEDxWarsaw w 2014 roku. Stwierdził wówczas, że w ciągu ostatnich 100 lat za sprawą postępu technologicznego doszło do rewolucji w fabrykach, gdzie w wielu przypadkach przy taśmie produkcyjnej ludzi zastąpiły roboty. Tymczasem szkoła od tego czasu niemal wcale się nie zmieniła i nadal wygląda tak samo, jak na początku XX wieku.
Głównym zarzutem, jaki stawia polskiej szkole Lech Mankiewicz, jest odgórnie narzucona nauczycielowi przez urzędników realizacja programu nauczania. W efekcie pedagog nie jest w stanie na bieżąco weryfikować, na ile dzieci rzeczywiście przyswoiły wiedzę. W następstwie tego, że musi taśmowo przerobić z uczniami kolejną partię materiału – bo tego wymaga ściśle określony harmonogram. W rezultacie najmłodsi, którzy nie do końca wszystko zrozumieli, mimo początkowego entuzjazmu do nauki, zniechęcają się do niej.
Uczeń ma czas na zrozumienie materiału
Jako przykład nowoczesnego nauczania prelegent podał przykład Salmana Khana, założyciela Akademii Khana – najsłynniejszej fundacji edukacyjnej na świecie. Organizacja zajmuje się tworzeniem cyklu filmów prezentujących wiedzę z różnych dziedzin w prosty do zrozumienia dla ucznia sposób. Następnie klipy są publikowane na YouTube.
Lech Mankiewicz jest wielkim zwolennikiem tej formy nauki. Główną jej zaletą jest fakt, że dziecko w jakimkolwiek momencie i dowolną liczbę razy może odtwarzać zakres materiału, którego nie rozumie lub chce go sobie przypomnieć. Co więcej, może to zrobić bez obecności nauczyciela. W efekcie nawet jeśli uczeń nie zrozumie czegoś na lekcji w szkole, w każdej chwili samodzielnie może wrócić do poszczególnego zagadnienia w domu.
Uczeń nie musi czekać na szkołę
Jednak Lech Mankiewicz nie poprzestał jedynie na popularyzowaniu idei Akademii Khana. Jako prezes fundacji Edukacja dla Przyszłości stworzył polską wersję tego projektu. Dzięki pomocy wolontariuszy na język polski przetłumaczono setki filmów zrealizowanych przez Akademię Khana.
Za sprawą inicjatywy Lecha Mankiewicza, dziś każdy uczeń w Polsce z dostępem do internetu może zdobyć wiedzę z takich dziedzin, jak arytmetyka, algebra, analiza matematyczna, geometria, astronomia, biologia, chemia, ekonomia i finanse czy fizyka. Najbardziej zainteresowane dzieci mogą nawet przyswoić materiał nim zostanie on zrealizowany w szkole przez nauczyciela.
Zalążek edukacji przyszłości w Polsce
Tak właśnie według Lecha Mankiewicza wygląda edukacja przyszłości, która zgodnie z misją założonej przez niego fundacji, powinna być przygodą pomagającą rozwijać zainteresowania i kreatywność uczniów zarówno samodzielnie, jak i w grupie. W tym celu wystarczy jedynie używać odpowiednich narzędzi edukacyjnych.
Lech Mankiewicz w trakcie TEDxWarsaw jako wzorowy przykład nowoczesnego nauczania w Polsce przywołał przykład nauczycielki Jolanty Okuniewskiej z Olsztyna, autorki bloga tableciaki.blogspot.com. Dzięki programowi Mistrzowie Kodowania, wprowadziła tablety do programu zajęć w prowadzonych przez siebie klasach.
Jej praca została doceniona także na arenie międzynarodowej. Olsztynianka została nominowana w prestiżowym konkursie Global Teacher Prize, nauczycielskiemu odpowiednikowi Nagrody Nobla, w którym ma szansę wygrać 1 mln dolarów – o czym pisaliśmy w INNPoland.
INNPoland jest partnerem TEDxWarsaw 2016, warszawskiej edycji konferencji znanej na całym świecie, która gromadzi nieprzeciętnych ludzi chcących mówić na tematy równie nieprzeciętne, jak oni.