"Idę do Paczkomatu", "moja paczka leży w Paczkomacie" – takie stwierdzenia są nieodpowiednie. Tak przynajmniej mogłoby się wydawać z niedawnego stwierdzenia InPostu.
Firma skierowała w tej sprawie komunikat do kontrahentów. – Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat® – tak brzmi apel, który cytuje "Forsal".
InPost radzi, aby w razie potrzeby Paczkomat poprzedzić słowami "urządzenie" lub "automat". Prosi, aby odmieniać wyłącznie te słowa – np. "Lista dostępnych urządzeń Paczkomat®".
To nie pierwszy raz, kiedy InPost podkreśla, jak wielką wagę przywiązuje do swojego "wynalazku". Przedstawiciele spółki od lat przypominają dziennikarzom, aby Paczkomatów pisanych małą literą nie nazywać automatów do odbiorów paczek należących innych firm.
Tym razem pojawiła się wątpliwość, ponieważ odmieniony Paczkomat widnieje w dalszym ciągu w aplikacji InPostu.
Redakcja INNPoland.pl poprosiła o komentarz do tej sprawy rzecznika InPostu, ale do momentu publikacji tego artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Natomiast głos w tej sprawie zabrał we wtorek prezes InPostu Rafał Brzoska.
"W ciągu wielu lat wydaliśmy miliardy złotych, żeby ten brand zbudować, więc nie chcemy ułatwiać życia nieuczciwej konkurencji. Jeżeli chcą zbudować swoją markę niech się wezmą do pracy, a nie korzystają z naszych rozwiązań, dlatego będziemy bronić naszej marki Paczkomat® InPost" – czytamy we wpisie, który opublikował na portalu LinkedIn.
Jak dodaje prezes, klienci mogą "dowolnie odmieniać" nazwę urządzenia przez przypadki, ponieważ "polski język pozwala na odmianę przez przypadki i InPost nigdy tego nie zabraniał wbrew twierdzeniom wielu komentatorów". Na końcu Brzoska podkreślił, że firma "zawsze wsłuchuje się w głosy" klientów.
Paczkomat jest chroniony prawem. Firma Paczkomat została zarejestrowana jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP w 2010 r. Poczta Polska nie zgadza się z tą praktyką i wskazuje, że jest to nazwa pospolita, odnosząca się do wszystkich automatów, które służą do nadawania i wysyłania przesyłek.
Sprawa przybrała dość radykalny obrót. W 2010 r. spółka Skarbu Państwa wystąpiła o unieważnienie znaku towarowego Paczkomat. Urząd Patentowy oddalił ten wniosek, więc Poczta Polska skierowała sprawę do sądu.
Poczta Polska również ma własne automaty paczkowe. Podobnie jak Paczkomaty, są to urządzenia samoobsługowe.
Do końca 2022 r. państwowa spółka miała postawić 2 tys. takich maszyn, ale skończyło się na zaledwie 200 urządzeniach. Z kolei na koniec III kwartału 2022 r. InPost miał w Polsce ponad 19,2 tys. Paczkomatów.
Czytaj także: https://innpoland.pl/189721,inpost-zapowiada-podwyzke-cen-uslug