
Zgodnie z polskimi prognozami, na które powołuje się dziennik "Rz", znacznie większym zainteresowaniem będzie cieszyć się też terminal w Świnoujściu. Tu w związku z tym skutecznie zrealizowano już kilka inwestycji.
Podwyżki w Niemczech szansą dla Polaków?
Konrad Gałan, prezes Galan Logistics, ostrzega przed skutkami niedawnej podwyżki opłat za przejazd drogowy, czyli tzw. maut, na trasie z Czech do Rostocku. Według Gałana, ta decyzja administracyjna wpłynie na koszty transportu, zwiększając je o dodatkowe 200 euro na każdej trasie między wymienionymi lokalizacjami. Informacje te zostały udostępnione przez samego szefa firmy w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej".
Gałan zauważa, że taka podwyżka oznacza realne wyzwanie dla firm transportowych, zwłaszcza w kontekście już istniejącej presji na marże związane z kosztami paliwa, utrzymania pojazdów i innych czynników. Dla wielu przedsiębiorców z branży logistycznej dodatkowe 200 euro na trasie może być istotnym obciążeniem finansowym, co w konsekwencji może wpłynąć na ceny usług transportowych.
Jak informuje dziennik, właśnie z tą optymistyczną dla Polaków prognozą, w październiku bieżącego roku oddano do użytku terminal promowy. Obecnie jest on w stanie obsłużyć jednostki o długości nawet 270 metrów.
Inwestycja w kolej i nowy prom
W ostatnim czasie na terenie zaplecza stanowisk promowych nr 4 i 5 w Świnoujściu przeprowadzono znaczące prace modernizacyjne, obejmujące przebudowę torów kolejowych oraz konstrukcję nowej estakady nad stacją kolejową.
Ta strategiczna inwestycja, warta 185 milionów złotych, ma na celu usprawnienie infrastruktury transportowej związanej z obsługą promów Unity Line, Polferries i TT Line – podaje dziennik.
Nowo powstała estakada, łącząc zaplecze stanowisk promowych z obszarem terminala, stanie się kluczowym elementem ułatwiającym ruch zarówno dla samych promów, jak i transportu kolejowego. To istotny krok w kierunku poprawy efektywności i płynności operacji portowych w Świnoujściu.
Wiadomo też, iż promy Unity Line, Polferries i TT Line, obsługujące trasy do Ystad i Trelleborga, korzystają z tego strategicznego portu, który dzięki przeprowadzonej modernizacji zyskał na konkurencyjności i możliwościach obsługi większej liczby jednostek.
Dodatkowo, informacje przekazane przez "Rzeczpospolitą" mówią o planach rozbudowy floty Polferries. Nowy prom, będący przedmiotem budowy we włoskiej stoczni, ma wzmocnić usługi na linii Świnoujście-Ystad, spodziewając się oddania do użytku między II a III kwartałem 2024 roku. Program Batory, realizowany natomiast w polskiej stoczni, idzie zgodnie z planem. Trzeci statek dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) ma zostać dostarczony w 2027 roku.
Podwyżki, a rzeczywiste zarobki w Niemczech
Na łamach INNPoland informowaliśmy, ile zarabiają Niemcy. Ponad 18 tys. zł – tyle średnio zarabia się w Niemczech. Najwyższe pensje, prawie o 30 tys. zł wyższe niż średnia, otrzymują lekarze. Na przeciwnym biegunie znajdują się pracownicy branży beauty. Jednak przepis na wysoką pensję za Odrą jest wyjątkowo prosty.
Abstrahując od wybiórczego traktowania danych ekonomicznych (zwłaszcza przez Kaczyńskiego), skracanie dystansu do Zachodu idzie nam powoli. A najnowsze dane z Niemiec wskazują, że zarobki nad Wisłą w porównaniu do tych za Odrą wypadają dość blado.
Z szacunków Federalnego Urzędu Statystycznego wynika, że średnie wynagrodzenie, które w 2022 r. otrzymał pełnoetatowy pracownik w Niemczech, wyniosło 4105 euro (ponad 18 tys. zł).