logo
Na Facebooku można ograniczyć, jakie reklamy są nam wciskane. Fot. AA/ABACA/Abaca/East News
Reklama.

W teorii algorytm Facebooka powinien podsuwać nam interesujące propozycje, aby utrzymać nasze zaangażowanie i zwiększać wyświetlenia reklam.

W praktyce często czujemy się bombardowani – bywa, że oszustwami, słabymi reklamami, treściami od AI i niskiej jakości kontentem.

Mnie często zniechęca to do regularnego scrollowania treści na Facebooku. Ale dzięki ustawieniom konta możemy powiedzieć temu "dość".

Jak ograniczyć reklamy na Facebooku

By wyłączyć reklamy, musimy być zalogowani na platformie.

Wybieramy najpierw ikonę naszego konta w prawym górnym rogu i wchodzimy w "Ustawienia i prywatność". Gdy się rozwiną, wchodzimy dalej w "Ustawienia".  Teraz interesuje nas lewa strona –na samej górze jest pole "Centrum kont". Klikamy na nie, a następnie na "Preferencje reklamowe".

Dalej wchodzimy w "Ustawienia reklam" i szukamy opcji "Informacje o aktywności partnerów reklamowych". I w końcu wybieramy: "Nie, nie chcę zwiększać trafności wyświetlanych reklam na podstawie tych informacji".

logo
Przeklikujemy to okno i wybieramy, że nie chcemy zwiększać trafności reklam. Zrzut ekranu.

Ta opcja powstrzymuje Facebook przed użyciem naszych zewnętrznych danych do dobierania wyświetlanych reklam. W ustawieniach reklam możemy również wybrać, czy chcemy je mieć spersonalizowane, czy nie.

To nie wszystko. Cofnijmy się znów do "Ustawienia reklam" i wybierzemy "Reklamy od partnerów reklamowych". Teraz znów zaznaczmy, że nie życzymy sobie reklam. Tak samo odhaczmy "reklamy od Mety".

logo
Z tego miejsca możemy zarządzać reklamami na Facebooku. Zrzut ekranu.

Jeśli mamy więcej czasu, analogicznie możemy przeklikać "tematy reklam" i w każdej z kategorii zaznaczyć "Pokaż mniej".

Jeśli istnieje kategoria, która nas wyjątkowo razi, to właśnie tu możemy się jej pozbyć z naszej platformy. Niestety, nie ma przycisku "zaznacz wszystkie".

logo
Kategorii jest dużo i niestety, każdą trzeba odhaczać z osobna. Zrzut ekranu.

Jeśli jakaś strona nachalnie jest podrzucana w naszym feedzie na Facebooku, to możemy ją sprawdzić w "Reklamodawcy, których reklamy wyświetlono". A tu ręcznie odklikać, jakich profili nie chcemy oglądać.

Niestety pojawia się tylko osiem ostatnich.

Uporządkuj "Sugerowane dla Ciebie"

Przejdźmy teraz do "sugestii od Facebooka". Zła wiadomość – nie ma narzędzi, aby całkiem je odciąć. Ich algorytm jest zbyt powiązany z platformą.

Trzeba więc zatrzymywać się przy niepożądanych postach, klikać w trzy kropeczki w górnym prawym rogu, a potem w "Ukryj post".

Robienie tego regularnie z czasem wyczyści nasz feed z niepożądanych treści.

Musimy tylko uważać, żeby przypadkiem ponownie nie kliknąć coś związanego z niepożądanym tematem. Platforma gromadzi dane o tym co lubimy i z czym wchodzimy w interakcje. Wystarczy jeden klik, aby radośnie zalała nas polecajkami.

Pojedyncze konta możemy blokować albo ukrywać tymczasowo na 30 dni.

Co jest chyba najlepszą opcją, gdy ciągle oglądamy niepożądane treści z tych samych źródeł.

Czytaj także: