ZUS apeluje, że tych listów nie wolno wyrzucać. Mogą być potrzebne w przypadku konieczności złożenia odwołania lub wyjaśniania nieprawidłowości.
ZUS apeluje, że tych listów nie wolno wyrzucać. Mogą być potrzebne w przypadku konieczności złożenia odwołania lub wyjaśniania nieprawidłowości. Kolaż: PIOTR KAMIONKA/REPORTER, Canva
Reklama.

Od początku kwietnia emeryci i renciści otrzymali na swoje konta dodatkowe świadczenie – tzw. trzynastą emeryturę.

W tym roku jej wysokość wyniosła 1878,91 zł brutto i została wypłacona razem z kwietniową emeryturą lub rentą – przelewem bankowym lub przekazem pocztowym.

ZUS zaznacza jednak, że ostateczna kwota "na rękę" może różnić się od brutto, ponieważ podlega ona potrąceniom z tytułu podatku dochodowego i składki zdrowotnej – zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Nie wyrzucaj listu z ZUS

Choć środki już wpłynęły na konta, ZUS nadal prowadzi wysyłkę listów z oficjalnymi decyzjami o przyznaniu świadczenia. Dokument zawiera szczegóły dotyczące wypłaty, potrąceń i – co kluczowe – ewentualnych przesłanek do zwrotu wypłaconych pieniędzy.

ZUS apeluje, że tych listów nie wolno wyrzucać. Mogą być potrzebne w przypadku konieczności złożenia odwołania lub wyjaśniania nieprawidłowości.

Czytaj także:

Komu trzynastka się nie należy?

Największe kontrowersje budzi zapis, który dotyczy osób zobowiązanych do zwrotu świadczenia. ZUS zastrzega, że jeśli na dzień 31 marca 2025 roku dana osoba nie miała prawa do świadczenia – będzie musiała je oddać.

Chodzi przede wszystkim o osoby pobierające rentę lub wcześniejszą emeryturę i dorabiające. Jeśli przekroczyły one dopuszczalne limity dochodów, może okazać się, że trzynastka im nie przysługuje.

Z dodatkowego świadczenia wykluczeni są m.in. pobierający emeryturę olimpijską oraz sędziowie i prokuratorzy w stanie spoczynku. Nie można też liczyć na dwie trzynastki – nawet jeśli ktoś pobiera świadczenia równocześnie z ZUS i KRUS.

Czytaj także:

Uwaga także dla tych, którzy dzielą rentę rodzinną – np. dzieci po zmarłym rodzicu. W takim przypadku trzynastka jest dzielona proporcjonalnie.

30 dni na odwołanie od decyzji

Jeśli senior uważa, że wysokość przyznanego świadczenia została błędnie wyliczona może się odwołać. Odwołanie należy złożyć w ciągu 30 dni od otrzymania decyzji. Można to zrobić osobiście w placówce ZUS, wysyłając dokument pocztą lub podyktować odwołanie do protokołu w ZUS.

Dokument musi zawierać podpis osoby uprawnionej lub jej pełnomocnika. Po upływie 30 dni decyzja staje się prawomocna i nie podlega zaskarżeniu.

Czytaj także:

Możliwy jest zwrot podatku

Dobrą wiadomością dla części seniorów jest możliwość odzyskania podatku dochodowego zapłaconego od trzynastej emerytury. Dotyczy to osób, których roczny dochód nie przekroczył 30 tys. zł, czyli kwoty wolnej od podatku.

Aby odzyskać pieniądze, należy złożyć zeznanie podatkowe – elektronicznie przez system Twój e-PIT lub papierowo. Ci, którzy rozliczą się przez internet, mogą otrzymać zwrot nawet w ciągu kilku dni, maksymalnie do 45 dni. Wersja papierowa to czas oczekiwania do 3 miesięcy.