
Napięcia między Allegro i InPostem rosą. Polski lider e-commerce odsuwa się od firmy Rafała Brzoski, inwestując we własne rozwiązania. Obserwatorzy rynku spodziewają się rozwodu stulecia, a dowody widzą na giełdzie.
"To nie my znikamy, to Allegro zmienia opcje dostawy przy wielu produktach" – napisał w czerwcu Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy InPostu.
Jego dyskusja z rzecznikiem Allegro jest objawem zapowiadającego się końca współpracy obu gigantów, widocznym we wzroście cen usług i sytuacji na giełdzie.
InPost zerwie z Allegro?
Jak informuje "Gazeta Wyborcza", znaki widoczne są od początku roku. Dyskusja między rzecznikami prasowymi obu firm jest jedynie objawem nadchodzącego rozłamu, który również zaczynają dostrzegać konsumenci. Allegro jest do tej pory największym klientem usług InPostu.
"Mi jako klientowi zmieniacie w ustawieniach mój preferowany sposób dostawy z mojej ulubionej maszyny na Wasze urządzenie, które ja mam znacznie dalej. Ten problem, jak widać, dotyczy szerokiego grona klientów" – napisał rzecznik InPostu.
"Wojciechu, problem w tym, że coś takiego jak preferowany sposób dostawy w ustawieniach nie istnieje i nie istniało. My zawsze dajemy wybór. Zapraszam na kawę, chętnie Ci to pokażę w aplikacji. Rozumiem, że wolisz Paczkomat, ale inne opcje też są fajne" – odpisał u rzecznik Allegro, Marcin Gruszka.
Co oprócz tego wskazuje na rozłam? Obie firmy inwestują w alternatywne rozwiązania. Allegro buduje własne automaty paczkowe i szuka nowych sojuszników, przygotowując się do niezależnego działania.
Podczas gdy InPost wzmacnia ekspansję za granicą. Najnowszym nabytkiem jest hiszpański dostawca usług kurierskich i fulfillment, firma Sending.
Echa rozłamu widać na giełdzie – kurs InPostu od początku roku spadł o 20 proc., na skutek budowania przez Allegro niezależności.
Ceny InPostu na Allegro wzrosły
Po co to robią? Powodem jest cenowy monopol InPostu. "GW" podaje, że koszty korzystania z dostaw na Allegro wzrosły do 2,84 mld zł, o 22,9 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Z braku alternatyw, InPost miał negocjować dla siebie bardzo korzystne stawki za dostarczanie do paczkomatów.
Podnosiło to ceny dla konsumentów.
Umowa między firmami kończy się w 2027 roku. Allegro obecnie buduje własną sieć Allegro Delivery (Allegro One, Orlen Paczka i DHL), obecnie dająca im 17,6 tys. maszyn paczkowych. Wolumen przesyłek z pomocą tej koalicji rośnie.
InPost posiada obecnie ok. 26 tys. Paczkomatów w Polsce. Firma potrzebuje z kolei handlu w Polsce (stanowiącego ponad 66 proc. jej dochodów), więc zagraniczne inwestycje oprócz ekspansji, mają ją przygotować na rozłam z Allegro.
Zobacz także
Źródło: Gazeta Wyborcza.
