Firmy tracą miliony przez AI. Workslop, zamiast usprawniać, spowalnia pracę
Współpraca człowieka i sztucznej inteligencji. Workslop, zamiast usprawniać, spowalnia pracę Fot. Canva, INNPoland

Miała usprawniać działanie firmy, oszczędzać czas i generować oszczędności. W praktyce okazuje się, że przynosi więcej problemów, aniżeli rozwiązań. Harvard Business Review określił to zjawisko mianem workslop. Niskiej jakości treści generowane przez sztuczną inteligencję wkroczyły również do biznesu.

REKLAMA

Szybki rozwój sztucznej inteligencji wywołał presję, którą od kilku lat odczuwają firmy. Wiele z nich chce wdrożyć narzędzia AI, nauczyć pracowników ich obsługi. Wszystko po to, by nie zostać w tyle, bo przecież tej rewolucji nie można przespać. Potrzeba szybkiego działania spowodowała, że w wielu przypadkach próba adaptacji do nowych warunków okazała się być działaniem wręcz na szkodę.

Niedokładna praca sztucznej inteligencji. Straty to tysiące dni roboczych i miliony dolarów

Wielu z nas poznało dobrodziejstwa sztucznej inteligencji. Odpowiedź ChatGPT na nasz pierwszy prompt zachwycała, bo składnego formułowania wypowiedzi nie można AI odmówić. Problem zaczyna się jednak pojawiać, gdy ta zaczyna halucynować albo co najmniej tracić na dokładności i jasności.

Badania przeprowadzone przez BetterUp Labs (HBR) oraz Stanford Social Media Lab pokazują, że dokumenty tworzone przez sztuczną inteligencję, choć w wielu przypadkach wyglądają na profesjonalne, często nie oferują wystarczająco dużo treści, by posunąć zadanie naprzód.

Potwierdziło to 40 proc. respondentów – amerykańskich pracowników pełnoetatowych. Okazuje się, że potrafią oni spędzać średnio niemal dwie godziny na poprawianiu lub interpretowaniu takich wyników, co generuje ogromne, ukryte koszty dla firm.

Jak podają autorzy badanie, w dużych firmach to nawet tysiące straconych dni roboczych rocznie i miliony dolarów zmarnowanych zasobów.

AI workslop. Niskiej jakości praca wykonywana przez sztuczną inteligencję

Harvard Business Review określił to zjawisko mianem workslop. To nawiązanie do sformułowania AI Slop, które oznacza niskiej jakości treści tworzone przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji.

Workslop spowalnia działania w miejscu pracy, które sztuczna inteligencja miała przecież usprawnić. Zamiast oszczędności czasu otrzymujemy więcej poprawek i zamieszania. Harvard Business Review przytacza wypowiedź jednego z dyrektorów sieci handlowej: "Musiałem tracić czas na weryfikowanie informacji i sprawdzanie ich we własnych badaniach. Potem marnowałem jeszcze więcej czasu na spotkania z innymi kierownikami, by rozwiązać problem. A na końcu i tak musiałem wykonać pracę od nowa".

Nie jest to odosobniony przypadek. 53 proc. respondentów wyżej wspomnianego badania przyznaje, że niskiej jakości wyniki AI ich irytują.

Co więcej, badanie MIT Media Lab wykazało, że mniej niż jeden na dziesięć projektów AI przyniósł realne zyski, a 95 proc. organizacji nie uzyskało żadnego zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję.

Źródło: techspot.com