
Gdy jedni tną wydatki na elektronikę, ubrania i restauracje, Polacy coraz częściej rozpieszczają swoje psy i koty. Rynek karmy i akcesoriów wart jest już prawie 10 mld zł i wciąż dynamicznie rośnie.
Polacy coraz chętniej opiekują się w domach zwierzętami. Jak wskazują dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych mieszka z nami już 8,4 mln psów i 7,5 mln kotów. Według Euromonitora jeszcze w 2020 roku psów było o 1,4 mln mniej.
Polacy wydają rocznie 9,6 mld zł na zwierzęta
Jak podaje Rzeczpospolita, zgodnie z wynikami badania OC&C jedynie 7 proc. klientów planuje ograniczyć swoje wydatki na karmy i akcesoria dla zwierząt. Dla porównania 22 proc. badanych chce wydawać mniej na ubrania, 21 proc. na sprzęt elektroniczny, a 28 proc. na wyjścia do restauracji i barów.
Co ciekawe, aż 39 proc. konsumentów planuje zwiększenie wydatków na produkty dla zwierząt. W związku, z czym rynek karmy i akcesoriów dla psów i kotów rośnie w tempie ok. 14 proc. rocznie – podaje Strefa Biznesu.
Szacuje się, że wartość rynku w tym roku osiągnie wartość 9,6 mld złotych, a w ciągu najbliższych czterech lat może wzrosnąć do nawet 13 mld zł, wynika z analiz firmy doradczej OC&C Strategy Consultants. To jedne z największych wartości w Europie Środkowej.
Jak Polacy wydają więcej na produkty dla zwierząt. Kupują akcesoria premium i przez internet
Rzeczpospolita dodaje, że konsument w Polsce w 2024 roku wydał średnio 57 euro na produkty dla zwierząt. Opiekunowie z Francji i Wielkiej Brytanii wydają nawet dwukrotnie więcej. Rumuni wydają z kolei 59, a Czesi – 69 euro.
Polacy są jednak skłonni kupować produkty premium i często zamawiają je przez internet. Pod względem zakupów online jesteśmy jednym z liderów w Europie.
I nie ma co się dziwić Polakom. W końcu opieka nas psem czy kotem daje wiele radości i satysfakcji. Pozytywne skutki takiej relacji potwierdzają również naukowcy, o czym pisaliśmy w INNPoland – zarówno w kontekście psów, jak i kotów.
Zobacz także
