Republika wchodzi do e-commerce. Goryla.pl konkurencją dla Allegro i Amazon.
Telewizja Republika wchodzi do gry. Rzuca wyzwanie Allegro i Amazonowi” . Fot. Longfin Media/Shutterstock

Telewizja Republika zamierza spróbować swoich sił na rynku e-commerce w Polsce. W założeniu ma stać się konkurencją dla polskiego Allegro oraz zagranicznych gigantów: Amazona i Temu. Start platformy goryla.pl zaplanowano na 1 grudnia.

REKLAMA

O planach telewizji informuje portal wirtualnemedia.pl. Kapitał zakładowy spółki Goryla wynosi 100 tys. zł. Większościowym właścicielem, z 51 proc. udziałów, jest Telewizja Republika.

Resztę dzielą cztery podmioty (po 12,25 proc.). To Jarosław Olechowski, szef wydawców stacji, dziennikarz Karol Gnat, Tomasz Ożarowski oraz spółka Fundatorres, powołana w połowie 2024 roku, której głównymi udziałowcami są Tomasz Sakiewicz i Michał Rachoń

Telewizja Republika zamierza wejść z przytupem na rynek e-commerce

Strona platformy goryla.pl już działa. Na ten moment jednak nic tam nie kupimy. Po wejściu na stronę ukazuje nam się licznik odliczający czas do startu platformy, która reklamuje się następująco: "Platforma handlowa dla biznesu. Łączymy kupujących ze sprzedawcami. Profesjonalnie".

Według dostępnych informacji, Goryla ma być systemem handlowym łączącym sprzedawców bezpośrednio z klientami, eliminując zbędne koszty. Platforma ma rozwijać się w ramach ekosystemu, który w przyszłości połączy (wedle planów) ponad 10 milionów użytkowników (kupujących, sprzedawców i partnerów). Przedstawiono korzyści dla kupujących:

  • Pierwszeństwo w dostępie do gorących okazji,
  • Specjalne rabaty i bonusy powitalne,
  • Bieżące informacje o trendach i promocjach.
  • Oraz dla sprzedających:

  • Większy zasięg i widoczność produktów,
  • Wizerunek wiarygodnego sprzedawcy.
  • Promocje i akcje partnerskie.
  • Co będzie można kupić na platformie Goryla?

    W rozmowie z Wirtualnymi Mediami Jarosław Olechowski, były szef Telewizyjnej Agencji Informacyjnej i udziałowiec Goryli, podkreślał, że pomysł na projekt wynika z rosnącej oglądalności stacji:

    – Telewizja Republika ma 10 milionów stałych widzów co miesiąc, to tyle samo, ilu użytkowników ma Allegro (wg Mediapanelu ma ich 19 mln - przyp.), a skoro na rynku panuje zmowa domów mediowych, brokerów i agencji reklamowych, to postanowiliśmy sami wykorzystać tę sytuację i stworzyć zdrową rynkową sytuację, bez oglądania się na pośredników.

    Olechowski zapowiedział, że na platformie będzie można kupować produkty dobrej jakości taniej niż gdzie indziej, a klienci będą traktowani z szacunkiem.

    Poprzez wzmiankę o "zmowie domów mediowych" itd. najprawdopodobniej miał na myśli konsekwencje sytuacji z początku 2024 roku. Wówczas na antenie padły kontrowersyjne wypowiedzi ze strony Jana Pietrzaka i Marka Króla odnośnie imigrantów. W efekcie wielu reklamodawców wycofało się ze współpracy ze stacją, o czym więcej pisaliśmy tutaj.

    Republika chce konkurować z Allegro, Amazonem i Temu

    Goryla będzie rywalizować o klientów z Allegro. Jest to polska platforma marketplace, gdzie można kupić niemal wszystko. Dostępne kategorie to m.in. elektronika, dom i ogród, moda, motoryzacja, sport i turystyka, zdrowie czy supermarket. Allegro stawia na wygodę zakupów, oferując przy tym szybką dostawę dzięki Allegro Smart.

    Natomiast Amazon to globalny gigant e-commerce, Amazon. Sklep również posiada ogromną ofertę dla konsumentów. Oprócz tego pozwala też innym sprzedawcom sprzedawać swoje produkty, docierając do milionów klientów na całym świecie.

    Z kolei Temu to chińska platforma marketplace, znana z bardzo niskich cen. Można tam znaleźć ubrania, elektronikę, gadżety, artykuły domowe i wiele innych produktów. W sieci pojawią się jednak negatywne opinie co do jakości towarów.

    Trudno określić, czy platforma goryla.pl ma realne szanse zaistnieć na rynku e-commerce w Polsce. Z pewnością widzowie Telewizji Republika będą zainteresowani nową inicjatywą.