Osoba zakrywająca ręką twarz przed światłem z rzutnika.
Polacy inwestują w seanse w domu. Ilus.: Tusik Only / Unsplash

Coraz więcej Polaków inwestuje w domowe seanse, a elektronika znów znajduje się na szczycie zakupowych planów przed Black Week. Rosnące wydatki na telewizory, soundbary i subskrypcje streamingowe wskazują na rolę domowego seansu we współczesnej kulturze rozrywkowej. 

REKLAMA

Blisko 30 proc. konsumentów w ostatnich latach poprawiło jakość seansów we własnych domach, inwestując w telewizory, soundbary czy projektory. Dane z badania Danae dla Allegro pokazują, że kino domowe staje się jednym z głównych elementów zakupowych planów Polaków. I to właśnie sprzęt, który umożliwia stworzenie kina domowego, będzie jednym z najbardziej pożądanych na nadchodząch promocjach.

Black Friday i Black Week w Polsce. Nie wystarczy Netflix, Polacy inwestują w kino domowe

Rosnąca popularność platform streamingowych skłania wielu widzów do rezygnacji z tradycyjnych sal kinowych. Wyjście do kina spadło w ostatnim rankingu o 3 p.p. jako wybierana forma spędzania wolnego czasu. Równocześnie streaming po raz pierwszy przekroczył 10 proc. czasu oglądania na ekranach telewizorów

Obecnie standardem stało się korzystanie z przynajmniej trzech platform. Liderem rankingu jest wciąż Netflix, z 62 proc. ankietowanych. Podium zamykają HBO Max i Disney+ z kolejno 27 i 26 proc. Warto zauważyć, że w grupie 16-29 lat to Disney wyprzedza HBO o 3 p.p. 

Od czasu pandemii 28 proc. Polaków kupiło sprzęt poprawiający jakość oglądania – najczęściej transakcji dokonują osoby poniżej 45. roku życia. Według badania Danae Research, aż 57 proc. konsumentów planuje zakup elektroniki podczas Black Week. 

Streamingi są coraz droższe. Ceny podniósł Netflix, na podwyżki stawiają HBO Max i Disney +

Choć może się wydawać, że smartfon zupełnie zdominował rynek jako główne medium przyswajania treści, raport wskazuje na wciąż ważną rolę domowego seansu w kulturze popularnej. Oglądanie w domu filmów i seriali dostępnych w streamingu jest wciąż ważnym rytuałem, w który coraz częściej chcemy inwestować. 

Dzieje się tak mimo rosnących cen streamingu. Ostatnio słyszeliśmy zapowiedź podwyżki w abonamencie HBO. Wcześniej ceny podniósł lider rankingu, Netflix. Decyzja ta jest obecnie rozpatrywana przez UOKiK, który zarzuca platformie jednostronną zmianę warunków umowy. Cenę abonamentu zwiększa też Disney+