Pociągi wracają na Dolny Śląsk. Więcej tras i możliwości dla pasażerów.
Pociągi wracają na Dolny Śląsk. Więcej tras i możliwości dla pasażerów. Fot. Longfin Media/Shutterstock

Samorząd województwa dolnośląskiego przejął już 368 km linii kolejowych i planuje w ciągu najbliższych trzech lat zmodernizować około 200 km torów. To część szeroko zakrojonego programu Kolei Dolnośląskich, który obejmuje rewitalizację nieczynnych tras i przywracanie połączeń pasażerskich w regionie.

REKLAMA

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, drugi co do wielkości zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce, prowadzi szeroko zakrojony program rewitalizacji nieczynnych tras. Ostatnio ponownie uruchomiono m.in. linię Jelenia Góra – Karpacz, która od razu przyciągnęła wielu pasażerów.

Plan na Koleje Dolnośląskie

Marszałek Województwa Dolnośląskiego Paweł Gancarz zapowiedział, że w realizacji jest pionierski plan w skali kraju program rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych i przywrócenia połączeń pasażerskich.

– Chcemy, aby Dolnoślązacy każdego dnia mieli wygodny dostęp do kolei i mogli codziennie korzystać z pociągów Kolei Dolnośląskich. Naszym celem jest skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców regionu – powiedział, cytowany przez Gazetę Wrocławską.

Trwa modernizacja linii Przemków – Chocianów, której finiszu spodziewa się pod koniec 2027 roku. Zaawansowane prace prowadzone są również na trasie Kłodzko – Stronie Śląskie przez Lądek-Zdrój, jednej z najważniejszych inwestycji w Kotlinie Kłodzkiej. Po jej zakończeniu samorząd liczy na podobny sukces frekwencyjny jak w Karpaczu, zwłaszcza że Stronie Śląskie leży blisko ośrodka Czarna Góra i popularnych terenów turystycznych.

W sierpniu 2025 roku podpisano umowę na remont odcinka Kłodzko – Stronie Śląskie (linia nr 322), który realizuje firma PORR. Prace mają potrwać dwa lata, a oddanie trasy do ruchu przewidziano w III kwartale 2027 r. Aby uruchomić przewozy na całej linii, swoje roboty musi wykonać także PKP PLK między Krosnowicami a Ołdrzychowicami Kłodzkimi.

Najważniejsze inwestycje

Kolejna ważna inwestycja to przedłużenie linii z Bielawy Zachodniej do Srebrnej Góry. Umowę podpisano w maju, a finalizacja robót przewidywana jest na przełom 2026 i 2027.

Remont przechodzi także linia nr 319 między Łagiewnikami a Strzelinem. Według planów ma być gotowa w 2026 roku, a po modernizacji będzie mogła obsługiwać ruch towarowy, pełniąc rolę alternatywnego połączenia dla trasy Wrocław – Kłodzko – Czechy.

Wicemarszałek Michał Rado przypomina, że łącznie przywrócono dostęp do kolei ponad 200 tys. mieszkańców. W listopadzie ogłoszono rewitalizację linii Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski. Po podpisaniu umowy zwycięska firma będzie mieć na realizację dwa lata. Tyle samo czasu przewidziano na budowę odcinka łączącego Mysłakowice z Kamienną Górą.

W 2026 roku planowane są przetargi na rewitalizację:

  • Jerzmanice-Zdrój – Marciszów,
  • Kobierzyce – Piława Górna,
  • Lwówek Śląski – Jelenia Góra (z mostem nad Jeziorem Pilchowickim).
  • Odbudowa ostatniej linii ma potrwać w latach 2027–2028. Równolegle PKP PLK prowadzi modernizację trasy Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Zakończenie prac planowane jest do końca 2028 r. PKP PLK planuje przetarg na projekt drugiego toru odcinka Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów, co jest kluczowe dla budowy kolei aglomeracyjnej w Zagłębiu Miedziowym.

    Dodajmy, że od 14 grudnia 2025 r. Koleje Dolnośląskie wprowadzają 13 par pociągów na trasie Wrocław – Oława – Brzeg. KD i Polregio będą honorować wzajemnie swoje bilety, a część kursów obsłużą przyspieszone KD Sprintery, zatrzymujące się wyłącznie na najważniejszych stacjach.