
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podjęła decyzję odnośnie przebiegu nowej linii kolejowej na południe od Radomia. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zaakceptował wariant inwestorski linii nr 84, która połączy Radom z Iłżą i Kunowem.
Planowana trasa będzie miała około 53 kilometrów długości. Część inwestycji – 22,5 km– obejmuje modernizację istniejącej infrastruktury kolejowej. Nowa linia przebiegać będzie przez sześć gmin w województwach mazowieckim i świętokrzyskim (Radom, Kowala, Skaryszew, Iłża, Brody, Kunów). To przedłużenie wcześniejszej linii 88 Węzeł CPK – Grójec – Warka.
Spółka CPK wybrała wariant nowej linii kolejowej
"Od stacji Radom Główny prowadzi na południe w śladzie linii kolejowej nr 8. Następnie kieruje się na południowy–wschód w kierunku Skaryszewa, przez który przechodzi po jego zachodniej stronie, oraz Iłży, którą mija od wschodu. Na dalszym odcinku linia przebiega wzdłuż drogi krajowej nr 9, by następnie kierując się na południowy–wschód połączyć się z linią kolejową nr 25 w rejonie Kunowa" – przekazała spółka CPK.
Wybór wariantu inwestorskiego poprzedziły konsultacje społeczne, w których uczestniczyło 11 jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zakłada budowę nowych przystanków, co ma znacząco poprawić dostępność transportową regionu.
Planowane lokalizacje to: Radom Południe, Gębarzów, Skaryszew, Walentynów oraz Iłża. Dodatkowo na stacji Skaryszew powstanie terminal intermodalny, a w rejonie stacji Bór Kunowski: baza utrzymania, powiązana z istniejącą bocznicą kolejową w Zębcu.
Nowa linia pozwoli na szybkie połączenia pasażerskie. Pociągi mają jeździć nawet 250 km/h. Skorzysta na tym także transport towarowy. Składy cargo będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h, co ma pomóc w przeniesieniu części przewozów z dróg na kolej.
Szybciej dla pasażerów i towarów
Po uruchomieniu trasy podróż z Radomia do Ostrowca Świętokrzyskiego znacznie się skróci. Pociągi dalekobieżne pokonają ten odcinek w około 24-28 minut. Dzis trwa to godzinę i 5 minut, a w ruchu regionalnym około 40 minut. Aktualnie nie ma takich regionalnych połączeń kolejowych.
Nowa linia usprawni też przewozy towarowe z rejonów Ostrowca Świętokrzyskiego, Tarnobrzega i Rzeszowa w stronę Warszawy i Łodzi, odciążając mocno wykorzystywaną linię kolejową nr 8.
Wniosek o decyzję środowiskową dla inwestycji ma zostać złożony w pierwszej połowie 2026 r. Przypomnijmy, że 12 grudnia premier Donald Tusk ogłosił zmianę nazwy Centralnego Portu Komunikacyjnego na Port Polska.
Jeszcze przed tym wydarzeniem, odbył się przetarg na wybór architektów dla parkingu w tym komunikacyjnym hubie. Zgłosiło się do niego siedem biur projektowych, a umowa opiewa na 10 mln zł brutto. Połowa kwoty przeznaczona jest na prace przygotowania planów, wariantów obiektu oraz koncepcyjne.
Parking ma pomieścić około 5300 samochodów i oferować zarówno miejsca krótkoterminowe, jak i długoterminowe. Zaplanowano także strefę VIP, stanowiska do ładowania aut elektrycznych, wypożyczalnie samochodów oraz wydzieloną przestrzeń do odbioru pasażerów. Cały obiekt będzie zintegrowany z infrastrukturą powstającego portu lotniczego.
Zobacz także
Źródło: Money.pl
