Przyszłość już tu jest. Trend, który zmienia polskie biura nie do poznania

Marcin Długosz
Biura polskich firm powoli pustoszeją: z badań firmy Michael Page wynika, że już 6 na 10 pracowników biur w polskich firmach ma szansę wykonywać swoje obowiązki poza miejscem pracy.
60 proc. pracowników polskich ma możliwość wykonywania pracy zdalnej. Fot. 123rf.com
Jeszcze kilka lat temu pracę zdalną kojarzono co najwyżej z nielicznymi wolnymi zawodami: w domach pracowali artyści i literaci, czasem dziennikarze. Z domu działali też mikroprzedsiębiorcy, którzy dopiero uruchamiali firmy i pracowali sami, a z klientami spotykali się „na mieście”. Dziś jednak praca zdalna zaczyna stawać się mainstreamem.

Nie wahamy się korzystać z możliwości podsuwanych przez pracodawców: co trzeci respondent ujawnia, że pracuje spoza biura co najmniej 4 razy w miesiącu. Dodatkowo, 35 proc. omija biuro średnio raz w miesiącu. Są branże, w których jest to standard – i tu, oczywiście, na pierwszym planie jest branża IT.


Ale są też stanowiska, w ramach których często firmy proponują kandydatom możliwość pracy zdalnej. – Najwięcej ofert całkowicie zdalnej pracy otrzymują przedstawiciele handlowi, kierownicy ds. kluczowych klientów (key account manager) i kierownicy ds. sprzedaży (sales manager) – wskazuje portal Puls HR. Na ofertę pracy zdalnej mogą liczyć zwłaszcza pracownicy doświadczeni, z minimum 2- lub 3-letnim doświadczeniem.

Eksperci z branży rekrutacyjnej sugerują, że to dopiero przygrywka do wielkiej wyprowadzki z biur. – W Polsce taki model oferują już dziesiątki pracodawców. Z roku na rok zauważam 50-procentowy wzrost liczby ogłoszeń z propozycją pracy zdalnej – podkreśla Piotr Nowosielski z portalu Just Join IT.