Jak rozbić szklany sufit. Nowy raport pokazuje, czego kobiety potrzebują, by przebić się na rynku pracy

Mariusz Janik
Najnowszy raport Fundacji Sukces Pisany Szminką pokazuje, że kobiety coraz śmielej realizują się w życiu zawodowym. Mimo jednak pozytywnego nastawienia i stopniowo zmieniającego się pod ich kątem rynku pracy, kobiety sygnalizują pewne potrzeby, które muszą zostać spełnione, żeby można było mówić o przebiciu szklanego sufitu.
Kobiety coraz śmielej robią karierę zawodową, ale oczekują też wsparcia partnerów i mentorów zawodowych. Fot. 123rf.com
Z cytowanych w raporcie badań wynika jasno, że kobiety są coraz bardziej zdeterminowane, by robić karierę zawodową – 37 proc. przyjęłaby bez wahania propozycję awansu, a kolejne 17 proc. – musiałby się zastanowić, czy sprosta nowym zadaniom. 10 proc. miałoby wątpliwości, czy uda im się pogodzić życie zawodowe i prywatne. Kolejne 2 proc. uzależniłoby decyzję od rozmowy z partnerem.

Powyższe dane ilustrują przemiany, jakie są dziełem samych kobiet. Ale oczekują one również wsparcia z zewnątrz – możliwości konsultowania się ze specjalistą, mentorem lub psychologiem. Co trzecia potrzebuje jasno wytyczonej ścieżki kariery, drugie tyle pragnie elastycznego czasu pracy, który pozwalałby godzić pracę z macierzyństwem. 12 proc. oczekiwałoby praktycznego wsparcia rodziny.


Kluczowe jest wsparcie
Kobiety wciąż nie są nazbyt pewne siebie (36 proc.) i nie czują się kompetentne (16 proc.). Ale nie widzą też wsparcia pracodawcy w postaci jasno wytyczonych celów zawodowych (27 proc.), co trzeciej doskwiera brak mentora (31 proc.). Z takim wsparciem połowa przyjęłaby awans. Inna sprawa, że wciąż doskwiera im brak przejrzystości płacowej oraz nierównomierne traktowanie ich w tych sprawach.

– Polki nie różnią się od przedstawicielek świata zachodu. Ba, jesteśmy od nich często bardziej przedsiębiorcze i widać to nie tylko po coraz większej ilości menedżerek w korporacjach, ale też po stale rosnącej ilości Polek zakładających działalność gospodarczą – podsumowuje Katarzyna Pawlikowska, ekspertka konkursu Bizneswoman Roku. – Wiele problemów w tej sferze jest jeszcze do rozwiązania – kwituje.