Jak rozbić szklany sufit. Nowy raport pokazuje, czego kobiety potrzebują, by przebić się na rynku pracy
Najnowszy raport Fundacji Sukces Pisany Szminką pokazuje, że kobiety coraz śmielej realizują się w życiu zawodowym. Mimo jednak pozytywnego nastawienia i stopniowo zmieniającego się pod ich kątem rynku pracy, kobiety sygnalizują pewne potrzeby, które muszą zostać spełnione, żeby można było mówić o przebiciu szklanego sufitu.
Powyższe dane ilustrują przemiany, jakie są dziełem samych kobiet. Ale oczekują one również wsparcia z zewnątrz – możliwości konsultowania się ze specjalistą, mentorem lub psychologiem. Co trzecia potrzebuje jasno wytyczonej ścieżki kariery, drugie tyle pragnie elastycznego czasu pracy, który pozwalałby godzić pracę z macierzyństwem. 12 proc. oczekiwałoby praktycznego wsparcia rodziny.
Kluczowe jest wsparcie
Kobiety wciąż nie są nazbyt pewne siebie (36 proc.) i nie czują się kompetentne (16 proc.). Ale nie widzą też wsparcia pracodawcy w postaci jasno wytyczonych celów zawodowych (27 proc.), co trzeciej doskwiera brak mentora (31 proc.). Z takim wsparciem połowa przyjęłaby awans. Inna sprawa, że wciąż doskwiera im brak przejrzystości płacowej oraz nierównomierne traktowanie ich w tych sprawach.
– Polki nie różnią się od przedstawicielek świata zachodu. Ba, jesteśmy od nich często bardziej przedsiębiorcze i widać to nie tylko po coraz większej ilości menedżerek w korporacjach, ale też po stale rosnącej ilości Polek zakładających działalność gospodarczą – podsumowuje Katarzyna Pawlikowska, ekspertka konkursu Bizneswoman Roku. – Wiele problemów w tej sferze jest jeszcze do rozwiązania – kwituje.