Znika kultowy polski sklep. Na jego miejscu powstanie bar McDonald’s
Sklep Cepelia na rogu Marszałkowskiej z Nowogrodzką, w którym od 53 lat sprzedawano rękodzieło, znika z mapy Warszawy. W zabytkowym pawilonie w centrum stolicy powstanie bar McDonald’s. Kultowy sklep organizuje dużą wyprzedaż, która potrwa do 4 maja.
Jak donoszą aktywiści ze Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, w zabytkowym pawilonie przy Marszałkowskiej 99/101 zamiast rękodzieła niedługo kupimy frytki. Choć budynek jest w rejestrze zabytków, przez lata trudno było docenić jego architektoniczny kunszt, ukryty pod olbrzymimi reklamami.
Nowy inwestor, sieć McDonald’s, zapowiedział przywrócenie pawilonowi dawnej świetności.
– Zależy nam na zachowaniu wszystkich walorów architektonicznych tego budynku i harmonijne wpisanie się w krajobraz centrum stolicy. Zastosujemy bardziej subtelny branding zewnętrzny – zapowiadała Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald’s Polska.
W likwidowanym sklepie zakupów można dokonać do 4 maja. Rękodzieło można kupić w promocyjnej cenie - nawet do 40 proc. taniej.
Historia Cepelii
Cepelia to skrót od oficjalnej nazwy: Centrala Przemysłu Ludowego i Artystycznego. Powstała 70 lat temu, powołana do życia przez ówczesne Ministerstwo Kultury i Sztuki w celu promocji „sztuki zakorzenionej w rodzimych tradycjach, chronieniu jej oryginalności i walorów, szczególnie kultury wiejskiej” – czytamy na stronie Cepelii.
Odkąd do Polski zawitał kapitalizm, a rynek zalały tańsze produkty masowej produkcji, Cepelia zaczęła prząść coraz cieniej. Jeszcze w 1975 r. Cepelia miała 322 sklepów w całej Polsce, dziś jest ich zaledwie kilkanaście. Sklep znajdujący się w Pawilonie na Marszałkowskiej był największym w całej Polsce.
W stolicy pozostały jeszcze trzy mniejsze sklepy działające pod logiem Cepelii - przy ul. Emilii Plater 47, na Lotnisku Chopina oraz przy Rynku Starego Miasta 10.