Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. Ujawniono nowe, niesamowite propozycje

Konrad Siwik
Centralny Port Komunikacyjny to inwestycja, jakiej jeszcze w Polsce nie było. Ma powstać między Warszawą a Łodzią i początkowo obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Teraz kolejne pracownie architektoniczne złożyły CPK swoje propozycje na to, jak może wyglądać port.
Przedstawiono trzy nowe koncepcje CPK w Baranowie. Graf. Materiały prasowe
CPK ma powstać w 2027 roku, a odpowiedzialna za budowę spółka razem z Ambasadą Wielkiej Brytanii w Polsce zaprosiły do współpracy pracownie architektoniczne Woods Bagot, Populous i KPF.

Ich pomysły na nowy port to m.in. bursztynowy dach, panele imitujące pnie drzew na sufitach, oraz stworzenie lotniska-miasta.
KPF zaproponowało CPK na planie trójkąta z bursztynowym dachem.Graf. Materiały Prasowe


Plan trójkąta, zaproponowany przez KPF, ma zoptymalizować odległość między centralną częścią lotniska a najbardziej oddalonymi punktami. Rozwiązanie ma skrócić czas odpraw i ułatwić przesiadki.
Propozycja Populous koncepcja tzw. airport city, czyli „lotnisko – miasto”.Graf. Materiały prasowe



Koncepcja Populous zakłada stworzenie lotniska-miasta. Miałyby w nim funkcjonować różne usługi, biura, hotele itd. Podróż przez lotnisko miałaby zaczynać się w momencie opuszczenia pociągu na zintegrowanej z terminalem stacji kolejowej.
Wnętrze lotniska zaproponowane przez Woods Bagot ma nawiązywać do natury.Graf. Materiały prasowe


Architekci z Woods Bagot chcą stworzyć lotnisko modułowe, które będzie dostosowywać się do zachodzących w lotnictwie zmian. Chcą zrewolucjonizować sposób odprawy, wprowadzając specjalne skanery przy wejściach.

Zanim powstanie CPK, będą inne nowe inwestycje
Do czasu wybudowania portu lotniczego w Baranowie, konieczna będzie także rozbudowa Lotniska Chopina i portu w Radomiu.

Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild poinformował w kwietniu, że Lotnisko Chopina ma przed sobą bardzo ograniczone możliwości rozwoju. – Z powodu kończącej się przepustowości, konieczna jest rozbudowa jego infrastruktury. W trakcie fal przylotów i odlotów samolotów w porcie zaczyna być pasażerom ciasno, a w szczycie sezonu brakuje slotów przydzielanych liniom lotniczym – tłumaczył.

Uważa on także, że należy zainwestować w lotnisko w Radomiu. To pozwoli stworzyć ofertę dla pasażerów, którzy nie skorzystaliby ani z lotniska w Warszawie, ani w Modlinie.

300 milionów złotych dla CPK od rządu
Centralny Port Komunikacyjny został w lipcu pokaźnie zasilony przez rząd. Wcześniejszy kapitał w wysokości 10 mln zł wzrósł o 300 mln zł. Pieniądze trafiły do CPK dzięki akceptacji przez UOKiK i Prokuratury Generalnej wniosku w sprawie rządowego dokapitalizowania. Znaczna część pieniędzy zostanie przeznaczona na budowę i modernizację linii kolejowych prowadzących do lotniska z różnych części kraju.