Mężczyźni-prezesi walczą o prawa kobiet. „Samodzielne działania kobiet nie wystarczą"
W Polsce kobiety stoją na czele 6 proc. firm i stanowią 13 proc. członków zarządów
wszystkich spółek giełdowych. Najczęściej wskazywanymi przeszkodami, by te liczby były nieco bardziej wyrównane, są luka płacowa, nieuwzględnianie urlopów macierzyńskich w ścieżkach karier czy mało elastyczny czas pracy. Członkowie rodzimego Klubu Male Champions od Change pieczołowicie pracują nad tym, aby to zmienić.
Należący do klubu prezesi 11 firm w Polsce pełnią rolę inspiratorów do tworzenia kultury różnorodności oraz wspierania promocji kobiet w biznesie. W minionym roku poprzez wdrażanie różnych rozwiązań w swoich firmach, członkowie klubu starali się zwiększyć liczbę kobiet na wysokich stanowiskach, likwidować luki płacowe i wprowadzać narzędzia sprzyjające lepszemu wykorzystaniu talentów obu płci.
Tym sposobem Microsoft w swoich procesach rekrutacyjnych stara się, by na liście kandydatów znalazła się przynajmniej jedna kobieta, i upewnia się, by podczas rozmowy rekrutacyjnej wśród osób oceniających potencjalnych pracowników również był czynnik damski. Dodatkowo firma oferuje kobietom ze swojej organizacji przygotowywanie do ról menedżerskich dzięki programowi FLOW.
Z kolei BNP Paribas organizuje dedykowane dla mam powracających na rynek pracy dni otwarte w swojej firmie, Deloitte pomaga swoim pracownicom na urlopach macierzyńskich zapewnić pełny kontakt z firmą i dostęp do prowadzonych szkoleń, zaś Citi Handlowy od lat konsekwentnie zwiększa udział kobiet na zarządczych stanowiskach.
Do klubu należą również prezesi Mastercard Europe, Shell Polska, Coca-Cola Poland Services, TVN, Philip Morris, Mars oraz Ultimo S.A. Wszyscy podejmują działania, by być inspirującymi przewodnikami na ścieżce równouprawnienia kobiet na rynku pracy.
Mężczyźni w imieniu równouprawnienia
- Do tej pory kobiety działały samodzielnie na rzecz zmian. Mamy świadomość, że dziś to już nie wystarczy. Czas, by w zmiany włączyli się także kolejni mężczyźni – liderzy, którzy mając wpływ, czynnie angażując się w działania mogą te zmiany przyspieszyć – podsumowuje Olga Kozierowska, prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i współinicjatorka polskiego Klubu Male Champions od Change.
W celu propagowania dobrych praktyk w biznesie, które mogą być motywacją dla innych przedsiębiorstw do podejmowania podobnych kroków, sporządzono raport dostępny pod tym linkiem. Jest on dowodem, że poprzez zaangażowanie mężczyzn-prezesów w wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn w firmach można podnieść wyniki finansowe, uzyskać lepszej jakości produkty i usługi, zwiększyć innowacyjność, poprawić trafność decyzji zarządów, a przede wszystkim zmienić standardy na rynku pracy.