Mężczyźni-prezesi walczą o prawa kobiet. „Samodzielne działania kobiet nie wystarczą"

Marcin Długosz
W Polsce kobiety stoją na czele 6 proc. firm i stanowią 13 proc. członków zarządów wszystkich spółek giełdowych. Najczęściej wskazywanymi przeszkodami, by te liczby były nieco bardziej wyrównane, są luka płacowa, nieuwzględnianie urlopów macierzyńskich w ścieżkach karier czy mało elastyczny czas pracy. Członkowie rodzimego Klubu Male Champions od Change pieczołowicie pracują nad tym, aby to zmienić.
Członkowie Klubu Male Champions od Change fot. Klub Male Champions od Change
Inspirujący przewodnicy
Należący do klubu prezesi 11 firm w Polsce pełnią rolę inspiratorów do tworzenia kultury różnorodności oraz wspierania promocji kobiet w biznesie. W minionym roku poprzez wdrażanie różnych rozwiązań w swoich firmach, członkowie klubu starali się zwiększyć liczbę kobiet na wysokich stanowiskach, likwidować luki płacowe i wprowadzać narzędzia sprzyjające lepszemu wykorzystaniu talentów obu płci.

Tym sposobem Microsoft w swoich procesach rekrutacyjnych stara się, by na liście kandydatów znalazła się przynajmniej jedna kobieta, i upewnia się, by podczas rozmowy rekrutacyjnej wśród osób oceniających potencjalnych pracowników również był czynnik damski. Dodatkowo firma oferuje kobietom ze swojej organizacji przygotowywanie do ról menedżerskich dzięki programowi FLOW.


Z kolei BNP Paribas organizuje dedykowane dla mam powracających na rynek pracy dni otwarte w swojej firmie, Deloitte pomaga swoim pracownicom na urlopach macierzyńskich zapewnić pełny kontakt z firmą i dostęp do prowadzonych szkoleń, zaś Citi Handlowy od lat konsekwentnie zwiększa udział kobiet na zarządczych stanowiskach.

Do klubu należą również prezesi Mastercard Europe, Shell Polska, Coca-Cola Poland Services, TVN, Philip Morris, Mars oraz Ultimo S.A. Wszyscy podejmują działania, by być inspirującymi przewodnikami na ścieżce równouprawnienia kobiet na rynku pracy.

Mężczyźni w imieniu równouprawnienia
- Do tej pory kobiety działały samodzielnie na rzecz zmian. Mamy świadomość, że dziś to już nie wystarczy. Czas, by w zmiany włączyli się także kolejni mężczyźni – liderzy, którzy mając wpływ, czynnie angażując się w działania mogą te zmiany przyspieszyć – podsumowuje Olga Kozierowska, prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i współinicjatorka polskiego Klubu Male Champions od Change.

W celu propagowania dobrych praktyk w biznesie, które mogą być motywacją dla innych przedsiębiorstw do podejmowania podobnych kroków, sporządzono raport dostępny pod tym linkiem. Jest on dowodem, że poprzez zaangażowanie mężczyzn-prezesów w wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn w firmach można podnieść wyniki finansowe, uzyskać lepszej jakości produkty i usługi, zwiększyć innowacyjność, poprawić trafność decyzji zarządów, a przede wszystkim zmienić standardy na rynku pracy.