Praca zdalna rządzi się swoimi prawami. Te umiejętności zaakcentuj podczas rekrutacji

Marcin Długosz
#HomeOffice2020 mocno zmieni sposób, w jaki pracujemy. Pracodawcy są coraz bardziej świadomi tego, że w przyszłości sporą część naszych obowiązków możemy wykonywać zdalnie – co oznacza, że prowadząc rekrutację, poszukują osób, które dobrze odnajdą się również w pracy z domu. Oto kilka umiejętności, które można zaakcentować, aby przekonać potencjalnego szefa, że w pracy z domu również świetnie się odnajdziemy.
Poszukując pracy, której co najmniej część będziemy wykonywać zdalnie, warto zaakcentować trochę inne umiejętności niż zazwyczaj. Fot. Pexels
Kilku ekspertów od rynku pracy zdradziło w rozmowie z portalem Fast Company, które umiejętności warto podczas zdalnej rekrutacji podkreślić – i jak to zrobić.

Dobra organizacja pracy

Podstawową rzeczą, której potrzebujemy wykonując pracę z domu, jest umiejętność samodzielnego zorganizowania sobie czasu pracy. Przebywanie w domu sprawia, że czas potrafi nam układać się zupełnie inaczej i uciekać na najbardziej prozaicznych z biurowej perspektywy zadaniach.

Eksperci radzą, aby na początku każdego tygodnia przygotowywać sobie ogólny plan pracy – nawet gdy jesteśmy "jedynie" szeregowymi pracownikami. Sam plan może się mocno zmieniać, ale posiadanie go pomoże nam w organizacji pracy i lepiej zrozumieć nasz własny tryb pracy.


A to z kolei jest niezwykle przydatne podczas home office, kiedy szef nie może stać nam nad głowami. Jeśli zaś udało nam się takie planowanie wprowadzić w życie – jak najbardziej warto o tym wspomnieć podczas rozmowy rekrutacyjnej. Podczas tej samej rozmowy można również przedstawić sposób, w jaki pracujemy: dlaczego i w jaki sposób nadajemy sprawom priorytet, jak byśmy daną rzecz zrobili. Pokaże to potencjalnemu pracodawcy, że dobrze sobie radzimy bez stałego nadzoru.

Znajomość technologii

Z jednej strony można to uznać za oczywistość, ale umiejętność obsługi popularnych technologii stała się w aktualnej sytuacji jeszcze ważniejsza niż kiedyś. Dogłębna znajomość zarówno komunikatorów takich jak Messenger, WhatsApp czy Telegram, jak i aplikacji do wideokonferencji jest absolutnie niezbędna przy pracy zdalnej.

Jest to również najłatwiejszy sposób na popełnienie niewybaczalnego faux pas podczas przeprowadzanej zdalnie rekrutacji. Każdy w końcu wie, że nie wolno spóźnić się na rozmowę rekrutacyjną – tymczasem problemy z Zoomem czy Skype'm to "zdalny" odpowiednik takiej sytuacji. Przed rozmową zdecydowanie warto upewnić się, że wszystko działa.

Komunikacja z innymi

Problemy z komunikacją to dla wielu prawdziwa zmora podczas pracy zdalnej. Warto mieć to na uwadze już przy pierwszym kontakcie z potencjalnym pracodawcą.

Nie ma lepszego sposobu na przedstawienie naszych umiejętności jasnego komunikowania się z innymi niż w pierwszym mailu wysłanym w odpowiedzi na ogłoszenie. Dobre CV, umiejętnie napisana wiadomość wprowadzająca, usystematyzowane i dobrze nazwane ewentualne dodatkowe pliki – to wszystko może zaważyć na tym, czy osoba rekrutująca uzna, że chce nas mieć w swoim zespole.