"Nie można karać klientów za oszczędzanie". Prezes UOKiK interweniuje w polskich bankach

Katarzyna Florencka
Doniesienia o planach wprowadzenia ujemnego oprocentowania depozytów w bankach wzbudziły niepokój prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. "Nie można karać klientów za oszczędzanie" – ostrzega w liście skierowanym do 23 polskich banków.
Ujemne oprocentowanie depozytów to karanie Polaków za oszczędności – ostrzega szef UOKiK Tomasz Chróstny. Fot. Piotr Skórnicki / Agencja Gazeta
Kilka tygodni temu Polaków zelektryzowały pierwsze informacje o tym, że sektor bankowy zamierza wprowadzić ujemne oprocentowanie depozytów lub środków zgromadzonych na kontach klientów indywidualnych. Związek Banków Polskich również nie wykluczył takiego rozwiązania.

Skutki ujemnego oprocentowania depozytów

Takim pomysłom ostro sprzeciwił się prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Do 23 polskich banków skierował on specjalne wezwanie, w którym ostrzega przed chęcią wprowadzenia dodatkowej "opłaty za oszczędności".
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Wprowadzenie ujemnego oprocentowania depozytów uderzy w konsumentów, powodując jednocześnie szereg ryzyk o charakterze makroekonomicznym. Nie można karać konsumentów za oszczędzanie. Tego typu zakusy ze strony niektórych banków i ich organizacji branżowej z pewnością podważą i tak już nadwyrężone zaufanie społeczeństwa do systemu bankowego.

Szef UOKiK dodaje, że taki ruch mógłby spowodować ostre pogorszenie sytuacji w Polsce: konsumenci rozpoczęliby poszukiwanie alternatywnych form lokowania pieniędzy. Efektem mógłby być jeszcze szybszy wzrost cen nieruchomości czy rozwój ryzykownych inwestycji. Z kolei ludzie trzymający pieniądze w domu byliby bardziej narażeni na kradzieże.


Chróstny zapowiedział przy tym, że w razie wprowadzenia przez któryś z banków ujemnego oprocentowania UOKiK podejmie działania dostępne w ramach swoich kompetencji.

Czy będziemy płacić za depozyty?

Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, popularny mBank nie wyklucza rozpoczęcia pobierania karnych opłat od wysokich sald od klientów indywidualnych. Jednocześnie bank, żeby zatrzymać pieniądze klientów u siebie, zamierza zaproponować im większą ofertę inwestycyjną.

Z badania przeprowadzonego przez UCE Reseach i Syno Poland na zlecenie portalu money.pl wynika jednak, że Polacy nie dadzą się łatwo przekonać do takich rozwiązań. Prawie 73,9 proc. zapytanych Polaków deklaruje, że wycofałoby swoje oszczędności z banku, jeśli instytucja wprowadziłaby taką opłatę. W tej grupie aż 45,4 proc. jest o tym absolutnie przekonanych, a 28,5 proc. raczej ku temu by się skłaniało.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl