Zaskakujące badanie. Polacy zmieniają zdanie w sprawie wejścia do strefy euro
Już ponad połowa Polaków chce, żeby nasz kraj wszedł do strefy euro – a dwie trzecie z nas nie widzi we wspólnej walucie zagrożenia dla tożsamości państwa. Najnowsze badania Eurobarometru to zła wiadomość dla NBP, które próbuje przekonać opinię publiczną, że przyjęcie euro to zły pomysł.
Euro w Polsce
Aż 56 proc. Polaków chce wejścia Polski do strefy euro – wynika z najnowszego badania Eurobarometru. To gigantyczny wzrost entuzjazmu wobec tej waluty: w zeszłym roku euro chciało 48 proc. naszych rodaków.51 proc. Polaków jest zdania, że wejście do strefy euro miałoby pozytywny wpływ na państwo. Z kolei 53 proc. obywateli sądzi, że korzyści byłyby odczuwalne dla nich samych. Blisko dwie trzecie badanych nie widzi w euro zagrożenia dla kontroli Polaków nad ich własną gospodarką i dla tożsamości kraju.
Skąd taki wzrost entuzjazmu wobec euro? Rafał Hirsch z serwisu Business Insider zauważa, że większe poparcie dla wspólnej waluty zbiega się w czasie ze wzrostem inflacji, spadkiem realnych stóp procentowych i wzrostem notowań euro wobec złotego.
NBP nie chce euro
Oznacza to, że Polacy nie kupują argumentacji szefa NBP Adama Glapińskiego, który wszelkimi siłami stara się odwieść ich od pomysłu przyjęcia euro.– Własna waluta jest niezwykle korzystna dla kraju, który się rozwija. Dzięki temu mamy trwałe warunki, by iść szybciej o 2-2,5 proc. niż bogate państwa UE. Własną walutę trzeba utrzymać – nie, jak niektórzy mówią, najdłużej jak się da, ale utrzymać na zawsze – argumentował niedawno w rozmowie z "Gazetą Bankową".
Prezes NBP tłumaczył, że korzyści z przyjęcia euro mogą dotyczyć np. Litwy, Chorwacji, Estonii czy innych mniejszych państw o bardzo otwartych gospodarkach. – Ale tak duży kraj, jak Polska powinien mieć własną walutę – zastrzegł.
– Gdybyśmy mieli euro, każdy kryzys przynosiłby większy spadek aktywności gospodarczej, czyli wzrost bezrobocia, tak jak we Włoszech i Hiszpanii – stwierdził Glapiński.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl