Postpandemiczny dress code. 3 złote zasady ubierania się do pracy
Po długich miesiącach zdalnej pracy przyszedł czas na zrzucenie kapci i powrót do codziennej, biurowej rutyny. Tylko że to nie jest to samo biuro. Pandemia sprawiła, że wszystko stało się dużo bardziej elastyczne - również dress code. W coraz większej liczbie firm od pracowników nie wymaga się już "galowego" stroju i do pracy można przychodzić ubranym luźniej. Czyli jak?
W co ubrać się do biura?
Koniec z poceniem się w koszulach! Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl po zakończeniu lockdownu, 2/3 wracających do biur Polaków chciałoby mieć swobodę przy wyborze stroju - przy zachowaniu określonych granic.Jak podkreśla Konstancja Zyzik, Menedżerka ds. Pozyskiwania Talentów i Rozwoju Pracowników w Grupie Pracuj, od lat widoczne jest stopniowe przesuwanie się postaw w kierunku większej swobody w zakresie garderoby. Wygodne dresy i kapcie w okresie pracy zdalnej tylko przyspieszyły ten proces.
Wyczucie wewnętrznych zasad ubierania się jest jednak nadal poważnym wyzwaniem, zwłaszcza dla nowego pracownika, dopiero wchodzącego do organizacji. To w końcu ma być elegancko, czy niekoniecznie? Luźno, ale czy nie za luźno? Spieszymy z pomocą i radzimy jak ubierać się do pracy w nowych, post-pandemicznych warunkach.W wielu firmach stroje są dostarczane przez pracodawcę, np. w związku z koniecznością przestrzegania zasad BHP. Inną sytuacją, w której trudno uniknąć dress code, jest bezpośredni kontakt z klientem
W dużej części wypadków nie jest to jednak konieczne, wraz ze wzrostem znaczenia cyfrowych narzędzi czy pracy na odległość. Z badań wynika, że skala znaczenia dress code może być ważnym komunikatem dla kandydatów, rozważających aplikowanie na stanowisko.
1. Pamiętaj, że reprezentujesz firmę
Jeżeli pracujesz sam, przy swoim biurku i oglądają cię wyłącznie koledzy z zespołu, możesz sobie pozwolić na większą swobodę. Inaczej sprawa się ma, gdy idziesz na oficjalne spotkanie, masz gości spoza firmy lub kiedy robisz prezentację przed klientami. To sytuacje, w których należy się "odstawić", bo to jak wyglądasz - jest częścią wizerunku całej organizacji. Zdaniem Roberta Pozena z MIT, w postpandemicznym biurze hybrydowy będzie nie tylko styl pracy, ale również ubierania. – Elastyczność, która pojawi się w zakresie frekwencji w biurze, przeniesie się również na to, co i kiedy masz do niego nosić – podkreśla w BBC. Pamiętajmy, by nosić się adekwatnie.
2. Nie przesadź
Nawet jeżeli firma deklaruje zerwanie ze sztywnym dress codem, nie możesz zapominać, że jesteś w pracy. Odpadają zatem klapki, piżamy albo powyciągane dresy. Czy wyszedłbyś w takim stroju na spotkanie z dawno niewidzianym przyjacielem lub do kina? Nie? To tym bardziej nie zakładaj tego do biura.– Bluza z kapturem nie przejdzie. Ale jeżeli zamierzasz założyć coś pomiędzy nią a garniturem, to wciąż pozostaje mnóstwo opcji do wyboru – mówi w The Washington Post Fokke de Jong, założyciel Suitsupply.