Szefa poznasz już na rozmowie o pracę. Oto pytania, które możesz mu zadać

Aleksandra Jaworska
Aby poznać kulturę firmy, wystarczy zadać kilka pytań. Możesz je przytoczyć na rozmowie kwalifikacyjnej i to właśnie dzięki nim dowiesz się, w jakim miejscu przyjdzie ci pracować.
Niektóre pytania, które usłyszysz na rozmowie kwalifikacyjnej powiedzą ci więcej o firmie niż ogłoszenie o pracę (fot. luckybusiness/123RF)

Kultura pracy

Poprzez kulturę pracy można rozumieć m.in zachowania, które wzmacniają lub zniechęcają współpracę w zespołach. Jeśli chcesz "wybadać" prawdziwego lidera, dla którego być może przyjdzie ci pracować, wystarczy kilka pytań na rozmowie o pracę.
Możesz zadać je wszystkie. Na podstawie odpowiedzi uzyskasz obraz pracy, zwłaszcza jeśli potencjalny szef ma problem z wymyśleniem tego, co powiedzieć. Oto kilka z nich, które możesz zadać menadżerowie podczas rekrutacji.

Czy w wakacje można się do pani/pana dodzwonić?

Z pozoru proste pytanie, które powie o tym, w jaki sposób lider traktuje granice i czas wolny. Odpowiedź będzie również dotyczyła nadgodzin i zarywania nocy przez pracę. Jeśli szef jest wstanie zadzwonić do ciebie podczas urlopu, możesz być w tarapatach.

Czy w waszej firmie zdarzają się konflikty?

Każdy zespół może mieć konflikt. Niektóre mogą konstruktywnie wpłynąć na pracę firmy. Inne będą dla niego bodźcem do destrukcji. Jeśli lider twierdzi, że "u nas nie ma konfliktów" może to oznaczać, że różne opinie nie są mile widziane albo, że lider stara się unikać trudnych rozmów.

Jaka jest idealna osoba do tej roli?

To świetny sposób na zrozumienie, co ceni lider oraz jaką wiedzę, umiejętności i zachowania postrzega jako ułatwiające daną pracę. Prawdopodobnie opisze sposób komunikacji, zestaw umiejętności lub określone wyniki danej osoby. Ta odpowiedź pomoże ci w zrozumieniu, czy pasujesz do idealnego obrazu kandydata lidera.

Kogo ostatnio awansowaliście i dlaczego?

Jeśli lider, z którym rozmawiasz, nigdy nikogo nie awansował, prawdopodobieństwo twojego awansu może być równie znikome. Jeśli dopiero zaczyna swoją karierę w firmie, zapytaj, co robi, aby pomóc pracownikom się rozwijać, jakie ma plany na rozwój swojego zespołu.

W jaki sposób wasza firma stawia na rozwój swoich pracowników?

Lider może wspomnieć, że możesz na własną rękę czytać artykuły i książki, słuchać podcasty czy posiadać mentora. Powinien też wspomnieć czy i w jaki sposób jest skłonny do rozwijania swojego zespołu. Jeśli brak czasu na rozwój tłumaczy napiętym grafikiem lub ma problem ze znalezieniem odpowiedzi, realne szanse na niego szanse mogą być nieduże.
Czytaj także: Tego absolutnie nie mów na rozmowie kwalifikacyjnej. 5 zdań, które zrażą do ciebie rekrutera

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl