Zgrzyt na otwarciu tunelu pod Ursynowem. Morawiecki nagiął prawdę o środkach z Unii

Konrad Bagiński
Nie było flagi UE, nie było tablicy informacyjnej. Szef rządu tylko zająknął się o tym, że UE dorzuciła trochę grosza do budowy Południowej Obwodnicy Warszawy, ale większość - "dwie trzecie" wyłożył rząd. W tym zdaniu premier Morawiecki pomylił się o jakieś 280 milionów złotych.
Premier Morawiecki nie opuścił otwarcia tunelu pod Ursynowem - rządowej inwestycji opóźnionej o dwa lata Jakub Kamiński / East News
"Na otwarciu tunelu pod Ursynowem nie widać flagi UE, ani logo funduszy europejskich, ale zapewniamy, że i ta inwestycja została wsparta przez fundusze UE, jak niemal 300 tys. innych projektów w Polsce" - napisało biuro Komisji Europejskiej w Polsce. To reakcja na uroczyste otwarcie 4,6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem. To ostatni zrealizowany fragment trasy S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, której długość obecnie wynosi ok. 33 km.

Faktycznie - podczas uroczystego otwarcia tunelu z udziałem premiera Morawieckiego zabrakło podziękowań dla UE. Ten wręcz bagatelizował wkład funduszy UE.


- Dawniej byłoby jasne, że większość z tych środków pochodzi z funduszów europejskich. Dziś z dumą mogę powiedzieć, że większość, 2/3 tych środków, pochodzi z budżetu państwa polskiego. To coś, co daje dobrą perspektywę na przyszłość - mówił Morawiecki. W rzeczywistości UE dołożyła więcej. Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, które składają się na Południową Obwodnicę Warszawy wynosi około 4,6 mld zł. Z tej kwoty prawie 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej - a więc ok. 40 procent. Przejęzyczenie premiera warte jest więc ok. 282 mln złotych.

Trzaskowskiego pominęli

Na konferencji padło pytanie o to, dlaczego na otwarciu tunelu nie ma przedstawiciela stołecznego ratusza, który współpracował z administracją drogową przy budowie dojazdu do tunelu.

- To jest inwestycja nadzorowana i realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ona jest realizatorem tego przedsięwzięcia, nie m.st. Warszawa - odparł rzecznik rządu Piotr Müller.

Kluczowa część nowej trasy - tunel pod warszawską dzielnicą Ursynów - początkowo miała być uruchomiony jeszcze w 2020 r. Rządowa inwestycja złapała jednak dwuletnie opóźnienie.

Biuro KE w Polsce pochwaliło się też danymi dotyczącymi wsparcia polskich inwestycji. Do tej pory UE dofinansowała 291 282 projektów. Ich łączna wartość to 1,16 biliona złotych, 684 miliardy dorzuciły instytucje europejskie.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl