Kaczyński otworzył "bardzo ważny" tunel. Kierowcy w końcu dojadą szybciej
- W sobotę 12 listopada został otwarty tunel na Zakopiance
- Zdaniem Jarosława Kaczyńskiego to "bardzo ważna inwestycja"
- Budowa tunelu trwała ponad 5 lat
Tunel na Zakopiance w końcu otwarty. Kaczyński o "bardzo ważniej inwestycji"
W sobotę 12 listopada długo wyczekiwany tunel na Zakopiance został otwarty. W uroczystości wzięli udział m.in. prezes PiS Jarosław Kaczyński, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, pełniący obowiązki szefa GDDKiA Tomasz Żuchowski, metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski i przedstawiciele okolicznych samorządów.
– Wójtowi gminy Jordanów chce podziękować za decyzję o nadaniu temu tunelowi imienia Marii i Lecha Kaczyńskich – od tych słów prezes PiS Jarosław Kaczyński rozpoczął swoje wystąpienie.
– Otwierana jest dzisiaj bardzo ważna inwestycja. To krok ku budowie tej drogi, drogi ważnej, potrzebnej dla tej części Polski – dla Małopolski, ale potrzebnej także dla całej Polski, bo mam nadzieję, że przyjdzie taki czas, choć wiem, że to jest trudne, że dotrze ona także, w tej czy innej formie, do Zakopanego – stwierdził.
– Ten tunel jest największym w Polsce i nosi imię pary prezydenckiej, bo uczynili wiele dla demokracji w Polsce – przekonywał Kaczyński. W dalszej części wystąpienia wymieniał zasługi swojego zmarłego brata. W tunelu zawisła tablica upamiętniająca Lecha i Marię Kaczyńskich.
W trakcie uroczystości głos zabrała także posłanka PiS Anna Paluch. – Ten czas, kiedy będzie właściwa i bezpieczna droga prowadzić do Zakopanego, jest już blisko. Dziękuję wszystkim wykonawcom. Całe Podhale jest dumne i wdzięczne za ten tunel – przyznała.
Jak przekonywał minister infrastruktury rząd "robi i zrobi wszystko, aby polskie drogi były bezpieczne i służyły rozwojowi regionów". – Dziś możemy po raz kolejny powtórzyć, że rząd PiS dotrzymuje słowa – ocenił Adamczyk.
Długa budowa, termin otwarcia przekładany kilka razy
Tunel, łączący dwa odcinki Zakopianki, ma ponad 2 km długości i został wydrążony w masywie Małego Lubonia, między miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała. W dwóch komorach wydzielono dwa pasy ruchu i pas awaryjny, dzięki czemu możliwa jest rozbudowa tunelu w kolejnych latach. Budowa tunelu pochłonęła prawie miliard złotych.
Na nowy tunel prowadzący do stolicy polskich Tatr kierowcy musieli czekać aż 5 lat i siedem miesięcy – budowa rozpoczęła się bowiem w marcu 2017 r. Termin otwarcia tunelu był wielokrotnie przekładany.
Pierwotne plany zakładały, że inwestycja zostanie oddana do użytku na początku 2021 r. Następnie informowano o lutym 2022 r. i czerwcu 2022 r. Wykonawca tłumaczył, że opóźnienie wynikało z pandemii COVID-19 i nieobecności pracowników. Wpływ na późniejsze oddanie inwestycji miały także warunki atmosferyczne.
Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, w połowie października budowę tunelu odwiedził prezydent Andrzej Duda. W trakcie wystąpienia przekonywał, że "ze wzruszeniem" przeszedł przez tunel, który będzie "epokową zmianą".
Czytaj także: https://innpoland.pl/186823,podatek-od-pustostanow-prawnik-to-otwarcie-puszki-pandory