Myślisz, że umiesz oszczędzać? Oto pięć sposobów, jak robić to w Black Friday
- Black Friday wydaje się dniem, w którym kupimy produkty w bardzo okazyjnych cenach, tymczasem można się też wtedy nabrać na pseudopromocje
- Sklepy stosują określone techniki, by konsumentowi wydawało się, że naprawdę potrzebuje danej rzeczy i że warto kupić ją właśnie teraz
- Jednym ze sposobów na to, by nie przepłacić w Black Friday, jest ustalenie wcześniej swojego budżetu na wydatki
Jak zaoszczędzić w Black Friday?
Black Friday bywa nazywany festiwalem promocji i wydaje się, że w ten dzień naprawdę można zaoszczędzić na zakupach. Tymczasem zdarza się, że bardzo przepłacamy. O tym, jak nie wydać za dużo w Black Friday pisze dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl. Robert Błaszczyk w przysłanej redakcji ekspertyzie.
Black Friday i Cyber Monday to najlepsze dni, aby okazyjnie kupić wybrane produkty w niższej cenie? Czy też są to raczej żniwa dla handlowców, którzy pozorowanymi przecenami potrafią przykuć uwagę i sprzedać towary, na które normalnie nikt nawet by nie spojrzał? Odpowiedzi na oba powyższe pytania mogą okazać się twierdzące.
Zastanów się, czego naprawdę potrzebujesz
W Black Friday dużym błędem wielu konsumentów jest to, że kupują rzeczy zbędne. Zanim pojawią się wyprzedaże sprawdź, czego ci brakuje i co już wcześniej zamierzałeś kupić. Ustal, czy danego produktu naprawdę potrzebujesz, czy do kupna zachęca się głównie to, że akurat ma niższą cenę. Artykuły zapisz na liście zakupów.
Na drugiej, rezerwowej liście zakupów umieść artykuły, trochę mniej potrzebne, ale które wciąż mogą się przydać tobie lub komuś innemu, komu będziesz mógł je podarować w ramach prezentu. Zabierz obie listy na zakupy W Black Friday.
Ustal swój budżet na zakupy
Przed skorzystaniem z promocji oferowanych w Black Friday ustal swój zakupowy budżet, biorąc w nim pod uwagę przede wszystkim cenę artykułów pierwszej potrzeby. Dobrze zaplanowane zakupy to połowa sukcesu.
Jeśli kupiłeś wszystko, czego potrzebowałeś, a w twoim budżecie wciąż zostało trochę pieniędzy do wykorzystania, nie wydawaj całej reszty na przedmioty zbędne. Aby nie dać się przekonać ofertom z rabatami, wyrób sobie nawyk korzystania z karty płatniczej działającej na zasadzie prepaid.
Jedyne, co musisz zrobić, to jeszcze przed zakupami w Black Friday oszacować limit wydatków, a potem doładować kartę właśnie taką kwotą. Nie powinno się też spontanicznie zasilać jej w trakcie, gdy ulegnie się atrakcyjnym ofertom.
Czytaj także: Ujawniono, jak się zmieniły ceny w dyskontach. Ostatnie dane mogą zaskoczyć
Rób zakupy online
Kupowanie przez internet jest bardzo popularne i wiele firm w Black Friday swoje promocje i rabaty przenosi również do e-sklepów. Podczas zakupów stacjonarnych ulegamy presji i czasu i wyborom innych klientów oraz licznym komunikatom o zniżkach.
Dzięki transakcjom online dokonasz przemyślanych zakupów, a w razie potrzeby zwrócisz nietrafiony produkt. W przypadku sklepów stacjonarnych dokonanie zwrotu bez podania przyczyny nie zawsze jest możliwe.
Patrz na cenę artykułu, a nie na procentową skalę obniżki
Przed kupieniem produktu zorientuj się, jaka jest jego cena regularna oraz jak zmieniała się przez Black Friday'em. W internetowych wyszukiwarkach sprawdź, ile kosztują takie same produkty u innych sprzedawców.
Zwróć uwagę na wahania kursów walut i metody płatności
O sposobie dokonywania płatności oraz kursach walut w kontekście zakupów pisze dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl Robert Błaszczyk w swojej ekspertyzie.
Ceny z zagranicy powinniśmy na bieżąco przeliczać na walutę, w której zarabiamy, w czym mogą okazać się pomocne kalkulatory walutowe na stronach kantorów online i fintechów, a także zestawiać z tym, ile takie same rzeczy kosztują u rodzimych sprzedawców. (...) Trzeba jeszcze zwrócić uwagę na koszty dostawy, które mogą się znacząco różnić w zależności od wybranego kraju. (...) Aby nie zagłębiać się w meandrach płatności online, można podejść do transakcji ze zdroworozsądkowym założeniem płacenia w takiej walucie, jaką posługuje się sprzedawca.
Pseudorabaty w Black Friday
W innym artykule w INNPoland pisaliśmy o Omnibusie, czyli unijnej dyrektywie, która ma regulować zasady, według których funkcjonuje branża e-commerce. Nie pozwoli na dalsze używanie pseudopromocji przez sklepy, których sztuczne rabaty wprowadzały w błąd konsumentów. Serwis wyborcza.biz poinformował, że kara finansowa za stosowanie fałszywych promocji może wynieść nawet 40 tys. zł