Sankcje sankcjami, a handel kwitnie. Irlandia sprzedała Rosji samoloty

Natalia Bartnik
03 stycznia 2023, 19:43 • 1 minuta czytania
Sankcje Unii Europejskiej nałożone na Rosję dotyczą m.in. branży handlowej, a jednak przewoźnik Aeorofłot kupił 10 irlandzkich samolotów. Firma twierdzi, że posiada wszystkie pozwolenia na dokonanie zakupu. Agencja Reuters ma jednak inne zdanie na ten temat.
Aerofłot kupił 10 samolotów od Irlandii Fot. Mondadori Portfolio/Sipa USA/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Rosja kupiła irlandzkie samoloty

Pod koniec grudnia zeszłego roku rosyjski przewoźnik Aeofłot kupił dziesięć samolotów od irlandzkiej firmy leasingowej. Boeingi 777-300ER były w leasingu finansowym od 2013 oraz 2014 r. Jak podała międzynarodowa agencja prasowa w Rosji Interfax, Aerofłot planuje kontynuować transakcje związane z zakupem samolotów, aby utrzymać "obecną flotę samolotów produkcji zagranicznych w celu własnej eksploatacji".

Agencja Reuters 22 grudnia podała, że "unijne sankcje, które obejmują Irlandię, gdzie zarejestrowana jest większość leasingowanych samolotów, zakazały dostaw technologii lotniczych rosyjskim podmiotom i wyznaczyły termin 28 marca na rozwiązanie umów".

Czytaj także: Rosjanie pochwalili się zestrzeleniem Su-34. To był ich własny samolot

Natomiast sam Aerofłot twierdzi, że zakup irlandzkich samolotów modelu Boeing 777-300ER "został dokonany z uwzględnieniem wszystkich wymaganych pozwoleń od rosyjskich i zagranicznych organów regulacyjnych".

Portal Simple Flying zamieścił informację, zgodnie z którą irlandzki Departament Spraw Zagranicznych "ani nie potwierdził, ani nie zaprzeczył, czy w przypadku Aerofłotu przewidziano odstępstwa" mające dotyczyć sankcji, jakie obejmują Rosję.

Sankcje na leasing samolotów

O tym, że rosyjskie sankcje objęły również leasing samolotów, pisaliśmy w innym artykule w INNPoland. Aerofłot oraz pozostałe rosyjskie linie lotnicze są zmuszone do zwrócenia europejskim leasingodawcom wszystkich wynajętych od nich samolotów.

Zakaz Unii Europejskiej dotyczy również śmigłowców, helikopterów oraz ubezpieczenia, transferów i konserwacji maszyn, a także ich części: silników czy innych podzespołów. Przełoży się to na pogorszenie sytuacji linii lotniczych z Federacji Rosyjskiej, które stracą więcej niż połowę samolotów ze swoich flot.c

"Zakaz obejmuje również umowy zawarte przed wprowadzeniem obostrzeń. Sankcje dotyczą też wsparcie techniczne, ubezpieczenia i konserwację maszyn bezpośrednio lub pośrednio przez europejskie spółki" – poinformował rosyjski dziennik "Kommiersant".

Ponieważ Unia Europejska dała 30 dni na rozwiązanie umów zawartych przed wejściem w życie sankcji, leasingodawcy i leasingobiorcy mieli czas do końca lutego 2022 r., aby rozwiązać swoją umowę. Zakaz obejmuje także te umowy, które zawarto jeszcze przed wprowadzeniem obostrzeń. Nie można również podpisywać nowych umów.

Czytaj także: https://innpoland.pl/177475,panstwa-ue-sprzedawaly-rosji-bron-francja-niemcy-wlochy