Właściciel stacji nie ksiądz, u niego się nie "chrzci". Oto mapa jakości paliw w Polsce
Tzw. chrzczone paliwo to paliwo o słabej jakości. Rozrzedzane tak, by przy użyciu mniejszej ilości właściwego surowca pomieszanego z inną, tańszą substancją można było uzyskać większą ilość produktu przeznaczonego do sprzedaży. Taka np. benzyna posiada jednak mniejszą wartość energetyczną, przez co silniki samochodów mogą notować spadek mocy.
UOKiK sprawdził stacje paliw w Polsce
W przeszłości taki problem pojawiał się częściej. Krnąbrni właściciele stacji paliw, którym zależało na większych zyskach przy niskich kosztach, dopuszczało się tego nieuczciwego procederu. Od kilku lat jednak nad jakością paliw na stacjach benzynowych w Polsce czuwa Inspekcja Handlowa pod zarządem prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK).
– Stały monitoring jakości paliw ciekłych przynosi efekty. W czasie pierwszej kontroli w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. W kolejnych latach liczba nieprawidłowości spadała. W 2022 r. zakwestionowaliśmy mniej niż 1,5 proc. próbek – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK cytowany w komunikacie.
To, czy twoja stacja sprzedaje paliwo spełniające normy, sprawdzisz na mapie paliw na stronie internetowej UOKiK i w korzystającej z danych Urzędu aplikacji nawigacyjnej Yanosik.
Gdzie jest najgorsze paliwo w Polsce?
Jak poinformowano, podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: świętokrzyskim (5,41 proc. zbadanych), mazowieckim (2,40 proc.) i podlaskim (2,38 proc.).
Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców – w województwach: kujawsko‑pomorskim (7,14 proc.), warmińsko-mazurskim (6,25 proc.) i zachodniopomorskim (4,88 proc.).
W ostatnich latach (2016–2022) kontrole w hurtowniach paliw oraz u producentów i magazynujących paliwa ciekłe nie wykazały nieprawidłowości.
Czytaj także: https://innpoland.pl/178582,mapa-stacji-z-chrzczonym-paliwem-tu-lepiej-nie-tankowacBenzyna jest okej, gorzej z autogazem
Jak czytamy w komunikacie Urzędu, wyniki kontroli w 2022 r. wskazują na poprawę jakości benzyny i pogorszenie jakości LPG w porównaniu do ubiegłego roku. Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek dominuje olej napędowy.
Jak wyjaśniono, do badań pobrano 1598 próbek paliw ciekłych (833 próbki benzyn i 765 oleju napędowego), 317 próbek LPG i 1 próbkę lekkiego oleju opałowego.
Specjaliści podczas testów laboratoryjnych wykazali, że 21 próbek paliw ciekłych (19 oleju napędowego, 2 benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 1,34 proc. zbadanych.
Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:
- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
- zawartość wody – stwierdziliśmy niezgodność pod tym względem w przypadku 1 próbki; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.
W benzynach kwestionowano:
- prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależą łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych.
W próbkach LPG nieprawidłowości dotyczyły:
- zawartości siarki oraz działania korodującego na miedź – wysoka zawartość siarki i przekroczenia drugiego parametru mogą powodować korozję elementów silnika,
- pozostałości po odparowaniu – określa skłonność gazu do odkładania osadów w silniku.
Analiza wyników kontroli paliw ciekłych w 2021 i 2022 r. wskazała na poprawę jakości benzyny w obu częściach systemu. Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek paliw ciekłych dominował olej napędowy. Wyniki badań jakości gazu skroplonego (LPG) w 2022 r. były gorsze w porównaniu z 2021 r. – zarówno na stacjach wybranych, jak i wylosowanych do kontroli.
Konsekwencje nieprawidłowości
Jak czytamy w komunikacie, Wojewódzcy Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 11 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska.
W 18 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz Policję.