Wiemy, gdzie zakupy są najtańsze. Koszyk zakupowy poniżej magicznej granicy
Średni koszyk zakupowy poniżej 300 zł
Tempo wzrostu cen nieco słabnie, co Polacy mogą już odczuć podczas codziennych zakupów. Najnowsze badanie i raport "Koszyk Zakupowy" autorstwa ASM Sales Force Agency wskazuje, że choć ceny na sklepowych półkach w ujęciu miesięcznym nieco spadły, to w ujęciu rocznym nadal rosną.
W 11 z 13 analizowanych sieci handlowych średnia cena produktów codziennego użytku spadła o 5,18 proc. w sierpniu br. Koszyk zakupowy zawierający najpopularniejsze artykuły codziennego kosztował o 15,56 zł mniej, czyli 285,02 zł.
Najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12 proc. droższe niż przed rokiem. Badanie wskazuje, że średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 12 proc. (sierpień 2022 r. – 254,44 zł).
Gdzie zakupy są najtańsze? Oto nowy lider
Z raportu wynika, że w sierpniu najtańsze zakupy oferował Lidl, co oznacza zmianę na pozycji lidera. W tej sieci handlowej koszyk zakupowy kosztuje 228,43 zł.
Drugie miejsce zajmuje Auchan, gdzie trzeba zapłacić 228,65 zł. Trzecie miejsce na podium to Biedronka, gdzie koszyk zakupowy kosztuje 231,65 zł.
Gdzie zakupy są najdroższe? Najwięcej zapłacimy w E. Leclerc, bo aż 315,82 zł. Po piętach depcze mu Carrefour (313,21 zł) oraz Intermarche (310,15 zł).
Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,66 proc.) a największy wzrost w sklepach E. Leclerc (6,74 proc.). Z kolei w ujęciu rocznym najbardziej podrożały zakupy w Carrefourze – aż o 62,30 zł (prawie 25 proc.).
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 212,01 zł (mniej o 13,60 zł niż w lipcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 349,86 zł (mniej o 17,52 zł niż w lipcu br.).
W przypadku minimalnych cen produktów liderem ponownie jest Auchan, który oferował 24 artykuły w cenach minimalnych. W sieciach Aldi znalazły się dwa najtańsze produkty, a w Dino i Selgros Cash & Carry po jednym najtańszym produkcie.
– Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować jeszcze większą aktywność sieci handlowych jeśli chodzi o prowadzenie polityki cenowej. Dla klientów oznacza to wiele jesiennych akcji specjalnych i promocji produktów. Wpływ na poziom cen może mieć także fakt, że w ostatnim czasie doszło do dużej przeceny paliw na stacjach benzynowych – podkreśla Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Drożeje wszystko poza produktami tłuszczowymi
Nie wszystkie kategorie produktów spożywczych wpadają w te same trendy. Największy wzrost cen w skali roku zanotowały dodatki spożywcze (29 proc.), natomiast produkty tłuszczowe jako jedyne potaniały (10 proc.).
Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 18,57 proc., chemia domowa i kosmetyki o 17,30 proc., a słodycze o 13,57 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2023 r. drożej o 1,68 proc.).
Dwucyfrowa inflacja w sierpniu. Glapiński obiecuje niższy wskaźnik
Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, według finalnych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) inflacja w sierpniu 2023 r. wyniosła 10,1 proc. rdr. W porównaniu do miesiąca wcześniej ceny utrzymały się na tym samym poziomie.
Jednak prezes Narodowego Banku Polskiego (NBP) Adam Glapiński uważa, że już niebawem odczyty dotyczące wzrostu cen przyjmą wartości jednocyfrowe.
– Inflacja za wrzesień będzie wynosiła prawdopodobnie nieco powyżej 8,5 proc., a więc obecnie jest jednocyfrowa – przekonywał podczas ostatniej konferencji prasowej. Szybki szacunki inflacji za wrzesień poznamy w piątek 29 września 2023 r.